آشنایی با خدمات آمبولانس هوایی

آشنایی با خدمات آمبولانس هوایی

خدمات آمبولانس هوایی

آشنایی با خدمات آمبولانس هوایی: یکی از انواع مختلف آمبولانس ، آمبولانس هوایی است. ایران یکی از کشورهای وسیع از نظر جغرافیایی است. مناطق صعب العبوری دارد که تردد در کوره های کوهستانی،جنگلی و غیره را سخت می کند. حتی در برخی از جزایر خلیج فارس و دریای عمان گاهی نیاز به حمل و نقل بیمار به صورت هوایی است.
گاهی نیز سرعت انتقال بیمار به مراکز درمانی باید به گونه ای باشد که حتی یک ثانیه آن نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

از جمله عوامل تعیین کننده انتخاب آمبولانس هوایی توسط کادر درمان این موارد می باشد:

فاصله بیمار از محل حادثه تا بیمارستان،

پراکندگی جمعیت در برخی از نقاط ایران،

عدم امکانات کافی در روستاها و شهرهای دورافتاده.

در حوادث پیش بینی نشده ای که طبیعت رقم می زند،  سرعت جابجایی بیمار بسیار اهمیت می یابد.  تعداد مصدومین و بیماران نیز  این اجازه را می دهد تا امبولانس هوایی مورد  استفاده قرار گیرد.

این جاست که مفهوم خدمات آمبولانس هوایی(Air medical services) رنگ بیشتری به خودمی گیرد و در کنار انواع آمبولانس های خصوصی و دولتی به گروه امدادرسان ها ملحق می شود.
گفتنی است جابجایی بیمار بوسیله هواپیما یا هلیکوپتر زیر نظر اورژانس کشور است.. متاسفانه در ایران انتقال بیمار توسط جت آمبولانس تنها در اختیار چند سازمان محدود است. این سازمان ها نیز در صورت نیاز مبرم از آن استفاده می کنند. امید است ضرورت استفاده و کاربری از آمبولانس هوایی پیش از گذشته تبین شود.

آمبولانس هوایی در ایران چگونه است؟

انتقال بیمار به صورت هوایی در ایران با استفاده از جت آمبولانس صورت می گیرد. این نوع وسیله نقلیه پرنده ای است کوچک. فضایی مناسبی  به عنوان کابین بیمار در آن کار گذاشته اند که با کمک جهیزات پزشکی تعبیه شده در آن به بیماران و مصدومین کمک رسانی می کند.
جت آمبولانس ها از تمامی تجهیزات پزشکی که در آمبولانس های زمینی وجود دارد، برخودار است. تکنسین ها و پزشک نیز در اختیار این وسیله نقلیه هوایی قرار دارد.

آمبولانس هوایی

آشنایی با برخی از مقرارت آمبولانس هوایی و خدمات آمبولانس هوایی

سیستم خطوط هوایی دارای قوانینی است که هر کاربری و مسافری این نوع جابجایی ها را ملزم به رعایت آن می کند. در ادامه قصد داریم شما را برخی از این قوانین پروازی آشنا کنیم.
شاید اولین نکته ای که تکنسین های آمبولانس هوایی به شما گوش زد کنند، عدم امکان جابجایی سیلندر اکسیژن با وزنی بیش از دو لیتر است.

چنانچه بیمار در بین راه دچار وضعیت بحرانی شد، مسلما مقدار اکسیژن موجود در جت آمبولانس کفاف او ر ا نخواهد کرد. لذا هواپیما باید در نزدیک ترین شهر فرود داشته باشد.
نکته دوم عدم شرایط جابجایی صندلی ها و کمبود فضایی است که در این نوع هواپیما در نظر گرفته شده است. لذا بیمار امکان دارد در مسافتهای دورتر به تنهایی و بدون همراه مسافر جت آمبولانس باشد. گاهی که دو مسافر بیمار یا مصدوم در هواپیما باشد، امکان مداوای آنها به صورت خوابیده وجود نخواهد داشت.
نکته سوم ، فرود اضطراری جت آمبولانس ها در صورت وقوع فوت بیمار است. ادامه مسیر برای انتقال جسد به مقصد امری ریسک پذیر تلقی خواهدشد و ماموریت کنسل می شود.
نکته چهارم مد نظر قرار دادن فشار هوا در ارتفاعات است.
این فشار هوا در ارتفاع برای انسانی که از سلامتی کامل برخوردار است، خطرناک نیست اما برای بیماران دچار صدمه مغزی یا قلبی و غیره بروز خطر را افزایش می دهد.

لذا در صورت رخداد این مساله جت آمبولانس در نزدیکترین باند فرودگاه اقدام به نشست خواهد کرد.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات درباره آمبولانس خصوصی و شرایط این آمبولانس ها به صفحه ویژگی های یک آمبولانس خصوصی ایده آل مراجعه فرمایید.

نیروهای امدادی آمبولانس هوایی و خدمات آمبولانس هوایی

تکنسین هایی که در آمبولانس هوایی حضور دارند، عبارتنداز :
یک پزشک با مدرک دکترای تخصصی پزشکی هوایی که رهبری تیم را به عهده دارد

کارشناس هوشبری و یک پرستار ای سی یو

این افراد تلاش می کنند، تا وضعیت بیمار با تغییر ارتفاع،

تکان های نابهنگام در حین پرواز ،

کاهش هوا و

غیره به صورت پایداری باقی بماند.

خلاصه کلام درباره خدمات آمبولانس هوایی

یکی از انواع آمبولانس ها، آمبولانس هوایی است. شما در این مقاله با ضرورت استفاده از این وسیله نقلیه آشنا شدید.

علاوه بر این دانستید کادر درمان شامل چه افرادی است و چه خدمات آمبولانس هوایی را شامل می شود.  یاد گرفتید، پرواز با این وسیله نقلیه از چه قوانینی تبعیت می کند. از این که با خواندن این نوشتار ما را همراهی کردید، متشکریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۴۷ رای

آخرین مطالب