آموزش مانور هایملیخ و اهمیت آن

آموزش مانور هایملیخ و اهمیت آن

آموزش مانور هایملیخ

آموزش مانور هایملیخ: مانور هایملیخ Heimlich maneuver کمک می کند تا جسم گرفتار شده در گلو بیرون بپرد. این شیوه با فشار شکمی انجام می شود. قبل از این که به ماهیت و چگونگی اجرای این آموزش با شما صحبت کنیم، اجازه می خواهیم درباره شکل گیری این مانور و عارضه خفگی با شما گفتگو کنیم. بد نیست بدانید، خفگی، ششمین علت مرگ و میر در جهان است. در سال ۱۹۷۲ پزشکی بود که اهل سین سیناتی بود و هایملیخ نام داشت، با خواندن آمار خفگی در جهان به فکر افتاد تا یک راهکار ساده برای این پدیده مرگ آور پیدا کند.

مانور هایملیخ مانوری می باشد که یک سرفه آن اهم از نوع مصنوعی ایجاد می شود و روش آن به این صورت هست که شخص امدادگر روی دیافراگم فشار می آورد و باعث می شود تا هوا با فشار ناگهانی از شش ها خارج شود و شیء موجود در گلو را به سمت بالا پرتاب کند. این مانور برای کسانی مناسب است که ناخواسته جسم بزرگی را بلعیده اند و آن جسم راه تنفس را بسته است. بیشتر کودکان در هنگام بازی در معرض خطر بلعیدن اشیاء و سکه ها هستند. حتی بزرگسالان نیز در وقت غذا خوردن این مساله ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد. لذا کسی که با این شیوه کاملا آشنایی دارد، می تواند با اقدامات فوری جان فرد را نجات دهد.

مروری بر مانور هایملیخ

وقتی شیئی در گلوی کسی گیر می کند، آن جسم اجازه نمی دهد عملکرد دم و بازدم به درستی انجام شود. شخص مصدوم در این شرایط قادر به سرفه کردن نیست. هر لحظه امکان دارد تنفس او قطع شده و این مساله روی قلب ، مغز و دیگر اندام های او اثر بدی بگذارد. لذا امدادگر می بایست با ایجاد سرفه مصنوعی کمک کند تا مصدوم با یک فشار زیاد و ناگهانی که از شش هایش بر می خیزد، جسم را از گلو به بالا پرتاب کند.

نحوه اجرا و آموزش مانور هایملیخ چگونه است ؟

برای اجرای مانور هایملیخ می بایست با توجه به سن و نیاز اشخاص دچار شده به خفگی این اقدامات را در بکار بست. نحوه اجرای هر سه شیوه به یک صورت است. چنانچه فرد قادر نیست حرف بزند یا سرفه کند باید همزمان که شما به عنوان امدادگر به فرد مصدوم کمک می کنید، شخص دیگری به اورژانس تماس بگیرد. حتی اگر شما قادر به انجام این مانور نباشید، امدادگران آمبولانس خصوصی به صورت تلفنی به شما آموزش خواهند داد که چه باید بکنید. تا رسیدن آمبولانس شما می بایست این مراحل را طی کنید:

الف ) در کودکان و افرادی که می توانند سر پا بایستند:

  • امدادگر از طرف پشت ، مصدوم را محکم در آغوش بگیرد و دستهایش را دور مصدوم بیاورد و حلقه نماید.
  • امدادگر یک دست خود را باید مشت کند . انگشت شصت خود را روی معده فرد قرار دهد( معده زیر دنده ها و بالای ناف قرار دارد. در این صورت بسیار راحت می توانید پرده دیافراگم را حس نمایید. )
  • سپس دست دیگر را به صورت مشت و ناگهانی و با فشار زیاد روی دیافراگم فشار بیاورید،
  • این کار را تا زمانی که جسم از گلوی فرد بالا نیامده است، باید انجام بدهید.

ب ) کودکان و بزرگسالانی که قادر به نشستن و ایستادن نیستند:

  • شخص را به پشت بخوابانید،
  • روی شکم شخصی که در حال خفه شدن است، بنشینید،
  • یک دست را روی دست دیگرتان بگذارید و سپس قسمت برجسته کف دست خود را روی عضله دیافراگم قرار بدهید. این عضله دقیقا زیر قفسه سینه و استخوان های دنده قرار دارد،
  • حالا تکیه خود را روی دست تان بیندازید به سمت داخل و بالا به صورت ناگهانی فشار وارد آورید،
  • این عمل را تا خروج ناگهانی جسم از گلو ادامه بدهید.

ج ) چگونگی انجام هایملیخ روی خود و آموزش مانور هایملیخ

  • در صورتی که تنها بودید، یک دست خود را به صورت مشت در آورید. از سمت انگشت شست، مشت را روی پرده دیافراگم قرار بدهید. درست زیر قفسه سینه و بالای ناف.
  • تا هنگامی که شی در گلو بالا نیامده است این روند را ادامه دهید،
  • اگر قادر به این کار نیستید، شکم خود را روی صندلی بیندازید و به شکل متناوب جلو و عقب بروید تا جسم از گلوی شما خارج شود.
  • روش دیگر این است که مشت خود را روی عضله دیافراگم قرار داده و سپس آن طرف مشت را روی صندلی قرار دهید، حالا فشار را وارد کنید.
  • این روند را ادامه بدهید تا جسم بالا بیاید.

پیشنهاد مطالعه : اقدامات لازم برای درد قفسه سینه

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۱۱۰ رای

آخرین مطالب