اقدامات لازم برای درد قفسه سینه

اقدامات لازم برای درد قفسه سینه

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه Chest Pain از جمله اصلی ترین دلایلی است که افراد را راهی بیمارستان ها می کند. آمار نشان می دهد که این عارضه بالغ بر هشت میلیون نفر را به درمانگاه ها و مطب پزشکان کشانده است. بسیاری از افراد وقتی دچار این عارضه می شوند، گمان می کنند که دچار حمله قلبی شده اند. ولی این درد می تواند یک علت دیگری نیز داشته باشد که واقعا تهدید کننده نیست. نکته قابل توجه این است که هر چه سریعتر باید به درمان درد قفسه سینه پرداخت.

از جمله دلایل درد قفسه سینه فشار یا آسیب عضلانی می تواند باشد. حتی گاهی مشکلات معده و روده نیز می تواند در قفسه سینه نیز باعث درد شود. مشکلات ریوی و همینطور اضطراب شدید نیز در قفسه سینه درد ایجاد می کند. این عارضه بسته به نوع ، شدت و محل و مدت زمان رخ دادن ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشد.

کسانی که از درد قفسه سینه شکایت داشته اند، از احساسی مانند یک درد کم اهمیت و کوچک تا دردی تیز و طاقت فرسا حکایت کرده اند. در ادامه این پدیده را از نگاه طب بررسی می کنیم .

آنژین چیست و چگونه با آن برخورد کنیم؟

علم پزشکی برای درد قفسه سینه یک اصطلاح پزشکی دارد که معروف به آنژین است. آنژین ناراحتی است که در ناحیه قفسه سینه رخ می دهد و این عارضه زمانی اتفاق می افتد که جریان اکسیژن به سینه دچار اختلال شده و خون به شکل صحیحی به قلب نرسد. در حقیقت آنژین زمانی رخ می دهد که رگ هایی که خون را به قلب انتقال می دهند، به خاطر جمع شدن مواد چربی، مسدود می شوند. درد آنژین معمولا با اضطراب و فشار فیزیکی همراه است. این ناراحتی احتمال دارد به نواحی چون گردن، فک، شانه ، بازوها و کمر حمله کند. گاهی نیز به صورت سوزش معده خودش را نشان می دهد.

انواع مختلف آنژین یا درد قفسه سینه را بشناسیم!

آنژین یا درد قفسه سینه را می توان به سه قسم مختلف تقسیم کرد. آنژین پایدار، آنژین ناپایدار و متغیر. آنژین پایدار، هنگامی اتفاق می افتد که قلب دشوارتر از همیشه بتپد . استراحت و دارو می تواند به بهبود این عارضه کمک کند. آنژین ناپایدار نیز با این که از الگوی ویژه ای تبعیت نمی کند اما احتمال دارد که به خاطر فعالیت های فیزیکی سخت خود را نشان دهد. در این مورد استراحت جواب نمی دهد. حتی ممکن است حمله قلبی شدیدی نیز در پیش رو باشد. در چنین حالتی حتما باید به پزشک مراجعه کنید. آنژین متغیر نیز در هنگامی رخ می دهد که فرد در حال استراحت است . با این همه داروها و برخی اقدامات پزشکی می تواند به این عارضه کمک کند.

درد قفسه سینه چرا اتفاق می افتد؟

درد قفسه سینه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • مسدود شدن شریانهایی که به قلب می رسند،
  • پارگی رگ آئورت،
  • بیمار شدن عضله قلب،
  • گرفتگی رگ به گونه ای است که جریان خون به بافت عضله قلب آسیب می زند،
  • ملتهب شدن عضله قلب،
  • ملتهب شدن کیسه اطراف قلب.

پیشنهاد مطالعه : راهنمایهای آمبولانس خصوصی را جدی بگیریم.

چه زمانی باید با اورژانس تماس گرفت ؟

درد قفسه سینه از جمله نشانه هایی است که می تواند حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی را آشکار کند.  اگر فرد بیمار از درد قفسه سینه شکایت کرد و از این احساس خبر داد که دردی شبیه به خرد شدن یا در هم شکستن استخوان های سینه بر او عارض شده است، حتما با آمبولانس خصوصی تماس بگیرید. تکنسین ها و تیم درمانی با تجربه بالایی که دارند، به صورت تلفنی به شما آموزش می دهند که دقیقا چه باید بکنید. پس از رسیدن آمبولانس خصوصی می توانید با خیال راحت بیمار را به دست کادر درمان بسپرید. با این همه برخی از علائم حاد را که کار را از مراقبت های ساده خارج می کند اشاره می کنیم. لطفا با مشاهده هر یک از این موارد با اورژانس خصوصی تماس حاصل فرمایید:

  • احساس سرگیجه،
  • بالا رفتن ضربان قلب یا نامنظم شدن آن،
  • تهوع و استفراغ،
  • انتشار درد از قفسه سینه به گردن ، فک و شانه ها ،
  • تنگی نفس،
  • عرق کردن،
  • احساس ضعف و بی حالی.

اگر از سلامت قلب خود یا فرد بیمارتان آگاه هستید برای از بین بردن درد قفسه سینه که دلیل آن سوزش معده است، می توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. نصف جوش شیرین را با صد و سیزده گرم آب مخلوط کنید و بیاشامید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۷۶ رای

آخرین مطالب