خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی چیست ؟

خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی چیست ؟

آمبولانس خصوصی

خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی چیست ؟ آیا این دو از نظر کارایی و ارایه خدمات با هم توفیر دارند؟ پاسخ این سوالات را می توانید با خواندن این متن بدست آورید. کارشناسان ما با مطرح کردن وجوه تمایز و تشابهات این دو خدمات اورژانسی شما را برای تصمیم گیری بهتر یاری می رسانند. از این که وقت خود را در اختیار ما می گذارید، ممنونیم.

خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی چیست؟

اجازه بدهید قبل از ورود به این بحث به این نکته بپردازیم. خدمات گیرندگان آمبولانس خصوصی چه افرادی هستند.

  • بیماران و مصدومین،
  • مراکز درمانی اعم از بیمارستان های دولتی و خصوصی و حتی درمانگاه ها،
  • نهادها، سازمان ها و ادارات و کارخانجات ،
  • کلیه نیروهای مسلح .

معمولا خدماتی که در این نوع آمبولانس ها ارایه می شود، شامل : انتقال بیماران غیر اورژانسی است . فرقی نمی کند از منزل به بیمارستان رهسپار می شوند یا از بیمارستان به خانه. حتی این نوع آمبولانس ها وظیفه انتقال بیماران را  از این شهر به شهر دیگر را نیز به عهده دارند. علاوه بر این یکی دیگر از خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی،استقرار در استادیوم ها و مکان های شلوغ است. نظیر، راهپیمایی ها ، جشن ها و …

وجه تمایز خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی

همانطور که می دانید، آمبولانس ها به دو دسته دولتی و خصوصی قابل تقسیم بندی هستند. در خدمات آمبولانس دولتی که اورژانس نیز نامیده می شوند، خودروهای بنز را مشاهده می فرمایید. تمامی نیروهای به کار گرفته در این نوع آمبولانس ها در استخدام دولت بوده و دانشگاه علوم پزشکی بر کار آنها نظارت دارد. از همین رو، بیماران به آمبولانس های عمومی وجهی را تقدیم نمی کنند. تمامی این آمبولانس ها با شماره تلفن ۱۱۵ قابل دستیابی هستند.

اما آمبولانس خصوصی زیر نظر مراکز خصوصی فعالیت داشته و پرداخت وجه از سوی بیمار امکان پذیر است. جابجایی بیمار از شهر به شهری دیگر وحتی خارج از استان و کشوری نیز میسر می باشد. تنها در موارد تصادفات جاده ای و سوانحی مانند زلزله و آتش سوزی و … از آمبولانس های خصوصی استفاده نمی کنند. از نقطه نظر نوع خدمات و تجهیزات نیز هیچ گونه فرقی بین این دو آمبولانس دیده نمی شود.

آمبولانس خصوصی آرمان

 یک نکته مهم در خصوص خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی

چنانچه مقالات ما را تا این جا خوانده باشید، با نحوه عملکرد و نوع خدمات آمبولانس (Ambulance) آشنا شده اید. بر مبنای قانون، اورژانس دولتی تمامی جاده کشور را تحت پوشش خود دارد. صددرصد آزادراه ها ، هشتاد درصد بزرگراه ها و هفتاد درصد جاده های اصلی و ده درصد جاده های فرعی زیر نظر این نوع خدمات می باشد.

شماره تلفن های آمبولانس های خصوصی و دولتی

یکی از تمایزات خدمات آمبولانس خصوصی در مقابل آمبولانس خدمات عمومی ، شماره تلفن ها و مسیرهای دستیابی است. شماره ۱۱۵ برای کلیه آمبولانس های عمومی قابل استفاده است . اما هر کدام از اورژانس های خصوصی دارای نام و نشان و شماره تلفن های ویژه ای است . شما می توانید برای دریافت این شماره تلفن ها به سایت های مربوطه رفته و استعلام بگیرید. گفتنی است این مراکز، به صورت شبانه روزی دایر و آماده ارایه خدمات .

آمبولانس خصوصی و عمومی در دیگر کشورها

تنها در ایران مورد سوال نیست. شاید بد نباشد بدانید که این نوع افتراق و دسته بندی تنها در ایران وجود ندارد. بلکه بسیاری از کشورهای جهان نیز این گونه سیستم برخوردار هستند. من جمله ایالات متحده امریکا که دارای خدمات آمبولانس خصوصی و عمومی است.

جالب است بدانید ، در ایالت کالیفرنیا در کوستامسا خدمات آمبولانس ها را به رای گذاشتند. نتیجه این رای ریزی این شد که خدمات ویژه که در آن مصدوم به زخم های جدی مبتلا شده اند، به اورژانس های عمومی و بقیه موارد را که غیراورژانسی نیست و علایم حیات تهدیدکننده نیست، به بخش خصوصی واگذار شود.

جمع بندی 

خدمات آمبو لانس خصوصی در مقابل آمبولانس عمومی مبحثی است که می توان ساعت ها درباره آنها صحبت کرد. این که این دو سازمان دارای چه اختیاراتی هستند و چه کاربردهایی دارند. مسلما تفاوت های ساختاری در کار این دو وجود دارد اما انچه که این دو سازمان را به هم شبیه کرده است، نجات جان بیماران و پایش و مراقبت از مصدومین است .

پشنهاد مطالعه : آشنایی با دلایل محبوبیت آمبولانس خصوصی

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

آخرین مطالب