درمان مسمومیت غذایی در بارداری

درمان مسمومیت غذایی در بارداری

مسمویت غذایی در بارداری

مسمومیت غذایی Food poisoning در هنگام بارداری وقتی اتفاق می افتد که مادر غذایی مصرف کرده باشد که از باکتری یا تشکیل شده از ویروسی بوده که بدن آن را نپذیرفته است. مسمومیت غذایی معمولا با نشانه هایی چون حالت استفراغ، تهوع یا حتی اسهال همراه است. این تجربه ناخوشایند را ممکن است هر کسی در زندگی خود تجربه کرده باشد. اما در زمان بارداری وضعیت کمی فرق می کند. زیرا پای سلامتی فرزندی که در راه است ممکن است دچار تغییر شود. در ادامه به مسمومیت غذایی در دوران بارداری می پردازیم و برای آن راه حل هایی ارائه می دهیم.

آیا این نوع مسمومیت، خطری جدی است؟

خوب است بدانید، چنانچه دچار این مسمومیت شدید، باید حتما این موضوع را به پزشکتان اطلاع بدهید. ممکن است فکر کنید، مسمومیت غذایی خیلی موضوع جدی نباشد اما اگر از کنار این موضوع با بی تفاوتی عبور کنید، چه بسا باعث سقط جنین شود. به خاطر داشته باشید که زن باردار به خاطر تغییری که در متابولیسم و گردش خون خود دارد، بیش از دیگران می تواند در معرض این آسیب قرار بگیرد.

مسمومیت غذایی در بارداری به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

طبق اسناد سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، مسمومیت غذایی در بارداری امری است که می تواند یک مادر را تهدید کند. یک زن باردار بیش از هر وقتی می تواند مستعد این بیماری باشد چون سیستم ایمنی بدن او دستخوش تغییرات زیادی شده است. هورمون های بدن مادر برای کمک به نگهداشت جنین ، سرکوب و حتی ضعیف می شوند. از همین رو، کمترین باکتری یا ویروس بیماری زا می تواند مادر را هدف بگیرد. در زمان بارداری، عمده انرژی صرف مهمترین وظیفه خود یعنی رشد و شکل گیری بدن جنین می کند. از همین رو خوب است زنان باردار مراقب مواد غذایی که می خورند، باشند. زیرا در صورت ابتلا مادر به مسمومیت غذایی جنین نیز مورد حمله بیماری قرار می گیرد.

مهمترین دلایل مسمومیت غذایی در بارداری

نشانه های مسمومیت غذایی

تهوع ، استفراغ و اسهال تنها نشانه های عمومی در مسمومیت غذایی در بارداری نیست. این علائم را نیز می توان جدی گرفت:

  • سردرد،
  • بالا رفتن درجه حرارت بدن،
  • درد در قسمت شکم،
  • از دست رفتن آب به خاطر اسهال متوالی،
  • مشاهده خون در مدفوع

اگر حالت تهوع شما به خاطر بارداری نیست و حتم دارید مسمومیت غذایی  را تجربه می کنید، به دیگر نشانه ها نیز توجه کنید. بهترین اقدام در این وضعیت مشورت با پزشک می باشد.

برای بهبود مسمومیت غذایی چه باید کرد؟

یکی از عمده ترین دلایل که می توان به آن اشاره نمود، کم شدن آب است. این عارضه به خاطر اسهال و استفراغ صورت می گیرد. برای این که عوارض را به حداقل برسانید، می بایست از هدررفت آب بدن جلوگیری شود. میزان مصرف نوشیدنی ها و مایعات را بالا ببرید. اگر دچار استفراغ نیز هستید، این مایعات را با آرامی و جرعه جرعه بنوشید. تا بدن بتواند به خوبی ورود آب و نوشیدنی ها را بپذیرد. بهترین نوشیدنی که می توان در این شرایط استفاده کرد، آب است.

اگر دچار این مسمویت غذایی در دوران بارداری شدید و همه موارد گفته شده را نیز رعایت کردید، بهتر است هر چه سریعتر با آمبولانس خصوصی تماس بگیرید. شماره تماس با مرکز آمبولانس خصوصی در همین صفحه درج شده است. تیم درمانی حاضر در آمبولانس خصوصی بهترین اقدامات را برای رفع سریع علائم تهدید کننده به کار می بندند. این کادر شما را به بیمارستان مورد نظرتان انتقال خواهند داد. با این همه ضمن آرزوی سلامت برای شما و کودکتان، پیشنهاد می کنیم که نکات ایمنی زیر را به کار بندید تا هرگز دچار این عارضه ناراحت کننده نشوید:

  • غذاهای خام و همچنین غذاهای پخته شده را می توانید در بسته بندی جدا و در یخچال و فریزر نگه دارید،
  • از تناول لبنیات محلی و غیر بهداشتی پرهیز کنید،
  • گوشت زمانی باید مصرف شود که از پخت کامل آن اطمینان حاصل شود،
  • میوه و سبزیجات را به خوبی بشویید،
  • قبل از استفاده از هر ماده غذایی حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه فرمایید،

سخن پایانی

مسمومیت غذایی در بارداری می تواند سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد. قبل از این که به این بیماری دچار شوید، تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنید. این هم اهمیت زیادی دارد که قبل و بعد از خوردن غذا دست ها شسته شوند. حتی الامکان از غذای خانگی استفاده کنید و به رستورانهایی که شناختی از آن ندارید، نروید و حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۱۱۷ رای

آخرین مطالب