عفونت های بیمارستانی

عفونت های بیمارستانی

عفونت های بیمارستانی

بروز عفونت در افراد می تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. بیمارستان محل درمان و مراقبت پزشکی از بیماران است. به همین جهت در این مکان آلودگی های مختلفی وجود دارد. یکی از دلایل بروز عفونت می تواند حضور در بیمارستان و قرارگیری در معرض آلودگی های حاضر در آن باشد. لازم به ذکر است که در صورتی به عفونت به وجود آمده عفونت بیمارستانی گفته می شود که بیمار پیش از حضور در بیمارستان دچار آن عفونت نشده باشد. به طور کلی این عفونت ها بعد از حضور در بیمارستان به وجود می آیند و پیش از قرار گرفتن تحت مراقبت پزشکی، عفونتی در فرد مشاهده نمی شود.

بخش های مختلفی در بیمارستان وجود دارد که هر بخش با توجه به شرایط بیمار و بیماری او مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله بخش هایی که احتمال بروز عفونت های بیمارستانی در فرد را بالا می برد، بخش مراقبت های ویژه یا همان ICU است.

 

این مدل عفونت در چه شرایطی به وجود می آیند؟

 

به طور کلی در محیط بیمارستان ویروس ها و آلودگی های مختلف وجود دارد. همچنین در بیمارستان به بیماران دارو ها و آنتی بیوتیک های زیادی ممکن است تزریق شود و این موضوع می تواند موجب افزایش احتمال بروز عفونت بیمارستانی شود.

قابل توجه است که هر چقدر مراقبت های پزشکی بیشتر و پیچیده تر شود و  مقاومت آنتی بیوتیکی بالا رود، احتمال بروز این مدل عفونت  نیز بالا خواهد رفت. لازم به ذکر است که راهکار های مختلفی برای جلوگیری از بروز این قبیل عفونت ها وجود دارد و پزشکان و کادر درمان می توانند با به کارگیری آن ها، از بروز عفونت پیشگیری نمایند.

 

بروز عفونت های بیمارستانی چه نشانه هایی دارد؟

همانطور که گفتیم به عفونت هایی عفونت بیمارستانی گفته می شود که پیش از آن در بیمار مشاهده نشده باشد. برای تشخیص عفونت های بیمارستانی چند نشانه وجود دارد که با بررسی آن ها می توان این عفونت ها را شناسایی کرد.

یکی از نشانه های بروز عفونت های بیمارستانی این است که عفونت بیمار حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از پذیرش در بیمارستان بروز پیدا کند. دیگر نشانه بروز عفونت بیمارستانی این است که عفونت بیمار تا ۳ روز بعد از ترخیص بروز دهد. همچنین اگر عفونت تا ۳۰ روز بعد از جراحی بروز کند، نشانه بروز عفونت بیمارستانی است.

افرادی که عفونت در یک مرکز بهداشتی و درمانی بروز می کند نیز دچار عفونت بیمارستانی شده اند. لازم به ذکر است که برای تشخیص عفونت به عنوان یک عفونت بیمارستانی، بستری بیمار علتی غیر از عفونت باید باشد. در نظر داشته باشید که نشانه های آن متناسب با نوع عفونت است. به همین جهت نباید انتظار نشانه های یکسان عفونت در افراد مختلف را داشت.

 

"بروز

 

انواع عفونت های بیمارستانی

به طور کلی عفونت هایی که پیش از پذیرش وجود نداشته اند جزو  این مدل محسوب می شوند. اما این عفونت ها می توانند در انواع مختلف ظاهر شوند و اندام های مختلف بدن ار درگیر کنند.

از جمله انواع آن می توان به عفونت دستگاه ادراری، عفونت محل جراحی، بیماری التهاب معده ای روده ای (گاستروانتریت)، مننژیت و ذات الریه اشاره داشت.

نشانه های بروز عفونت های مذکور متفاوت می باشد. از جمله نشانه های بروز این عفونت ها می توان به ترشح از زخم، تب، تنگی نفس، سرفه، سوزش هنگام ادرار یا مشکلات مختلف در انجام ادرار و سردر اشاره داشت. حالت تهوغ، اسهال و استفراغ نیز دیگر نشانه هایی هستند که در انواع عفونت های بیمارستانی ممکن است مشاهده شود.

 عوامل بروز دهنده عفونت های بیمارستانی

به طور کلی عفونت بیمارستانی می تواند در اثر عوامل مختلفی بروز پیدا کند. باکتری، ویروس و قارچ عوامل بروز دهنده این قبیل عفونت ها می باشند. اما علت اصلی بروز این عفونت ها باکتری ها می باشند. در واقع سهم باکتری ها از عوامل بروز دهنده این عفونت ها ۹۰ درصد می باشد.

عموما بیمارانی که بستری می شوند دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن خود می باشند. به همین جهت در این شرایط امکان مبتلا شدنشان به این عفونت  بیشتر خواهد بود.

آمبولانس

برای حفظ سلامت بیمار و دسترسی آسان به مراقبت های پزشکی پس از ترخیص از بیمارستان، بیماران می توانند از خدمات آمبولانس خصوصی بهره مند شوند. آمبولانس خصوصی امکان انتقال بیمار از بیمارستان به منزل را مهیا می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب