معرفی بیماری های فصل تابستان

معرفی بیماری های فصل تابستان

بیماری های فصل تابستان

برای بیماری های فصل تابستان می توان دلایل زیادی ذکر کرد. مثلا با آمدن تابستان فصل تعطیلات و خوشگذرانی نیز شروع می شود. در عین حال میوه های متنوعی در این فصل به بازار می آیند. گرمای تابستان برخی از حشرات و حیوانات موذی را بیشتر به جنب و جوش وا می دارد. همه این عوامل را اگر کنار هم ردیف کنیم و یک عامل بزرگ یعنی بی احتیاطی و عدم رعایت اصول بهداشتی را نیز به آن اضافه کنیم، نتیجه ای ندارد جز بیماری های شایعی که تنها در فصل تابستان شاهدش هستیم. در این نوشتار به برخی از بیماری هایی که ممکن است در این فصل گریبانگیر ما و خانواده مان شود، می پردازیم.

بیماری های فصل تابستان کدام ها هستند؟

اغلب بیماری های فصل تابستان بوسیله مواد غذایی و آب آلوده اتفاق می افتد. لذا در راس همه این بیماری ها مسمومیت غذایی دیده می شود. این بیماری بیشتر بوسیله باکتری، ویروس و مواد سمی و شیمیایی ممکن است به بدن راه پیدا کند. نشانه هایی چون درد معده، استفراغ، اسهال و …. از علائم رایج مسمومیت غذایی است. حتی الامکان از غذاهای خانگی یا رستوران های معتبر غذا تهیه کنید. نظافت شخصی نیز اگر رعایت شود این بیماری کمتر اتفاق می افتد. در مورد آب آشامیدنی هم باید مراقب بود، تنها از آب های تصفیه شده و مطمئن استفاده کرد.

گرما زدگی یکی از بیماری های فصل تابستان

خود تابستان نیز می تواند به تنهایی یکی از بیماری های فصل تابستان به شمار رود. حتی الامکان در زیر نور مستقیم خورشید و در بیرون از خانه به سر نبرید. در ساعاتی که شدت آفتاب زیاد است، بهتر است در مکان های سرپوشیده قرار گرفت. از همه مهمتر استفاده از لباس های خنک، کلاه تابستانی و … باعث می شود که کمتر دچار گرمازدگی شویم. سردرد، خشک شدن و ملتهب شدن پوست، گرفتگی عضلات، افزایش یا کاهش ضربان قلب و … از نشانه های رایج این بیماری است.

پیشنهاد مطالعه : با اقدامات فوری درمان گرمازدگی آشنا شوید.

گرما زدگی یکی از بیماری های فصل تابستان

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی Sun burn اگر سطح وسیعی از پوست را شامل بشود، می تواند یکی از بیماری های فصل تابستان به شمار رود. بر اثر مداومت در معرض آفتاب و اشعه های زیانبار خورشیدی، پوست دچار التهاب و سوختگی می شود. ورود اشعه ماوراء بنفش به پوست، ضمن آسیب رساندن به اولین سد دفاعی بدن یعنی پوست، زمینه را برای بروز برخی سرطان ها آماده می کند. چنانچه مجبورید در ظل آفتاب تابستان کار کنید، حتما از وسایل حفاظت شخصی مانند، کلاه آفتاب گیر با لبه های گرد که پشت گردن و روی پیشانی را می پوشانند، استفاده کنید. ضد آفتاب را هر سه الی چهار ساعت یکبار تجدید کنید. لباس خنک نخی بپوشید و حتما مایعات تصفیه شده و خنک به همراه داشته باشید.

سوختگی کشاله ران، زیر بغل از بیماری های فصل تابستان

یکی دیگر از بیماری های فصل تابستان که افراد را درگیر خود می کند، بثورات پوستی است. بدین معنی که بر اثر تعریق و عدم تهویه، چاقی و تماس پوست برخی از نواحی بدن با هم باعث می شود تا سوختگی و التهاب پوست ایجاد شود. بهتر است همیشه لباس های گشاد، نخی که تهویه خوبی داشته باشند، بپوشید. پوست خود را تا می توانید خشک نگه دارید. استفاده از پودر بچه در نواحی مانند کشاله ران، مفید گزارش شده است.

آبله مرغان

با آمدن فصل گرما و بیماری فصل تابستان انسان میزبان یک بیماری دیگر به نام آبله مرغان هم است. این بیماری شبیه تاول ریز است که تمامی بدن را می پوشاند. واگیر دار است و می تواند فرد را تا یک هفته الی ده روز در بستر بیندازد. افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است خیلی زود به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری در کودکان سریع تر به بهبودی می رسد. اما در زنان باردار و بزرگسالان و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند باید خیلی مراقب بود. حتی الامکان از رفت و آمد با فردی که این بیماری ویروسی را دارد، پرهیز کنید.

دیگر بیماری های فصل تابستان عبارتند از سرخک، زردی، حصبه، اوریون، وبا و …. . در فصل تابستان بیش از هر وقتی باید مراقب رفت و آمد ها بود. حتی امکان دارد کار به تماس با آمبولانس خصوصی بکشد و دیگر مراقبت های اولیه و خانگی جوابگو نباشد. اگر در وضعیتی قرار گرفتید که بیمار از نظر هوشیاری و سلامت جسمی در وضعیت ناپایداری قرار گرفت،حتما با اورژانس خصوصی تماس حاصل فرمایید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۱۱۳ رای

آخرین مطالب