سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی

سکته قلبی چیست؟ اقدامات اولیه به هنگام وقوع آن کدامند؟ سکته قلبی پس از بروز ممکن است موجب شوک قلبی، ضربان قلب نامنظم، ایست قلبی و یا نارسایی قلبی شود. این عارضه زمانی به وجود می‌ آید که پلاک آترو اسکروتیک در قسمت پوشش داخلی شریان کرونر به آهستگی جمع شده و موجب پارگی این شریان شود. این فاجعه ممکن است باعث بروز انسداد کامل عروق، ترومبوس و یا مانع از رسیدن جریان خون به قسمت‌ های پایین دست شود که در صورت بروز چنین مشکلی باید فوراً بیمار را به مراکز درمانی انتقال داد. در این مقاله سکته قلبی و اقدامات اولیه به هنگام وقوع آن را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با سکته قلبی و اقدامات اولیه به هنگام وقوع آن

گفتیم که سکته قلبی هنگامی رخ می‌ دهد که پلاک آترو اسکلروتیک در بخش پوشش داخلی شریان کرونر به آهستگی جمع شود که موجب پارگی این شریان‌ ها شده و مشکلاتی مانند انسداد کامل عروق ترومبوس و مانع از رسیدن خون به قسمت‌ های پایین دست بدن می‌ شود. علاوه بر آن می‌ تواند مشکلاتی مانند ضربان قلب نامنظم، ایست قلبی، نارسایی قلبی، شوک قلبی و غیره را ایجاد کند.

این مشکل در بیش تر مواقع با چند علائم هشدار را نشان می‌ دهد که این علائم عبارتند از:

  1. درد فشار دهنده در قفسه سینه  در سکته قلبی

اگر در قسمت قفسه سینه خود احساس ناراحتی و درد فشار دهنده کنید و این درد بیش تر از چندین دقیقه طول بکشد، یا به صورت مکرر تکرار شود، احتمالاً نشان دهنده سکته قلبی است.

  1. درد منتشر

گاهی اوقات دردی که در قفسه سینه به وجود می‌ آید به سمت یکی از یا هر دو بازوها، دندان، گردن، فک و حتی در برخی مواقع قسمت شکم منتشر می‌ شود که نشان دهنده بروز حمله قلبی می‌ باشد.

  1. تنگی نفس در سکته قلبی

اگر به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شدید، بدون آن که علت آن را بدانید این مشکل از علائم هشدار دهنده حمله قلبی محسوب می‌ شود.

  1. سردرگمی

از دست دادن هوشیاری و گیجی نیز از دیگر علائم حمله قلبی به شمار می‌ آید.

  1. عرق سرد و حالت تهوع در سکته قلبی

افرادی که با حملات قلبی مواجه می‌ شوند علائمی مانند عرق کردن و گاهی اوقات نیز حالت تهوع دارند.

  1. اقدامات اولیه هنگام بروز حمله قلبی

هنگام به وجود آمدن چنین مشکلی پیش از آنکه مریض به بیمارستان برسد، حتماً باید برخی اقدامات اولیه را برای نجات جان وی انجام داد. این اقدامات عبارتند از:

  1. آرامش دادن به بیمار

سعی کنید در هنگام بروز چنین مشکلاتی خونسردی و آرامش خودتان را کاملاً حفظ کنید، چون اضطراب و وحشت شما نه تنها مشکل را حل نمی‌ کند، بلکه موجب اضطراب بیمار شده و مشکل به وجود آمده را تشدید می‌ کند.

  1. تماس با اورژانس ۱۱۵

هرگز حمله قلبی را نادیده نگیرید، چون این مشکل بسیار جدی است و در کم ترین زمان باید اقدامات اولیه درمانی را شروع کرد، بنابراین اگر اطرافیان شما با چنین مشکلی مواجه شدند، در اسرع وقت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. در این حالت می‌ توانید از خدمات آمبولانس خصوصی نیز استفاده کنید. کادر مجرب این آمبولانس‌ ها اقدامات اولیه درمانی را برای بیمار شما شروع کرده و به وی کمک می‌ کنند در وضعیت بهتری به بیمارستان منتقل شود.

  1. استفاده از قرص آسپرین

اگر به قرص‌ های آسپرین حساسیت ندارید، بلافاصله پس از علائمی که در بالا به ذکر آنها پرداختیم، یک عدد قرص را به طور کامل جویده و قورت دهید.

  1. استفاده از نیتروگلیسیرین

اکر پیش تر دکتر برای شما نیتروگلیسیرین تجویز کرده است وقتی با مشکلات حمله قلبی مواجه شدید، می‌ توانید فوراً از آن استفاده کنید. مصرف نیتروگلیسیرین احتمال خطر بیش تر را برای شما به حداقل می‌ رساند.

سکته قلبی و خدمات آمبولانس خصوصی

جمع‌ بندی

در این مقاله سکته قلبی و اقدامات اولیه آن را بررسی کردیم. حمله قلبی به طور ناگهانی رخ می‌ دهد، اما همواره با علائم و نشانه‌ هایی همراه است و چون یک مشکل بسیار جدی می‌ باشد، بنابراین در صورت بروز آن حتماً باید اقدامات اولیه را از همان لحظه نخست شروع کنید. در سایت آمبولانس خصوصی آرمان بیش تر با اقدامات اولیه در صورت بروز حمله قلبی آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

آخرین مطالب