علائم کاهش اکسیژن خون و درمان فوری آن

علائم کاهش اکسیژن خون و درمان فوری آن

علائم کاهش اکسیژن خون

آیا با علائم کاهش اکسیژن خون Blood oxygen و درمان فوری  آن آشنایی دارید؟ هنگامی که اکسیژن خون در شریان ها از حد معمول پایین تر بیاید، خون توانایی تامین اکسیژن کافی برای بافت های بدن را نخواهد داشت. با توجه به تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که کاهش اکسیژن خون می تواند در پی مصرف داروهای خاص یا داشتن حمله آسم به وجود بیاید.علائم کاهش اکسیژن در خون در افراد، گوناگون است، خانواده ها می توانند در صورت مشاهده علائم کاهش اکسیژن خون در هر یک از اعضای خانواده خود از پرستار بیمار در منزل کمک بگیرند، تا با انجام اقدامات لازم روند بهبود بیماری سریعتر انجام شود، در ادامه مطالب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید. در زمان اضطراری هم می توانید با آمبولانس خصوصی در تماس باشید تا از بروز مشکلات جبران ناپذیر جلوگیری نمایید.

علائم کاهش اکسیژن خون

یکی از بیماری های شایع در بین افراد کاهش اکسیژن خون است، که علائم متفاوتی خواهد داشت. این بیماری سبب نرسیدن اکسیژن کافی به سایر بافت های بدن می شود، به همین دلیل باید اقدامات لازم را برای درمان و مراقبت از فرد مبتلا به این بیماری انجام داد، در ادامه مطالب چند علائم شایع این بیماری ذکر شده است:

تغییر رنگ پوست

همانطور که مستحضر هستید گلبولهای قرمز وظیفه حمل اکسیژن را به عهده دارند هنگامی که اکسیژن خون کاهش یابد، تعداد گلبولهای قرمز نیز کاهش می‌ یابند که سبب تغییر رنگ پوست خواهد شد. افرادی که دچار کمبود اکسیژن در خون شوند، به طور معمول پوست آنها  کبود رنگ میشود، افرادی که دارای رنگ تیره هستند، تغییر رنگ را در لب، لثه، اطراف چشم و ناخن ها خواهند شد.

سردرگمی از علائم کاهش اکسیژن خون

سردرگمی به شرایطی گفته میشود که افراد توانایی تفکر، قدرت تصمیم گیری و یادآوری را ندارد، اگر در خود یا فرد دیگر این علائم را مشاهده کردید، باید بدانید که امکان دارد به کاهش اکسیژن خون مبتلا شده باشد.

سرفه

یکی از دلایل شایع کاهش اکسیژن حملات شدید در افرادی است که آسم دارند، که به سختی هوا را دریافت میکنند،  در چنین شرایطی سرفه رخ خواهد داد. در زمان سرفه ریه ها اکسیژن بیشتری مصرف خواهند کرد که برای افراد مبتلا به آسم خطرناک خواهد بود.

ضربان قلب و تنفس سریع

هنگامی که افراد فعالیت بدنی دارند به طور طبیعی ضربان قلب آنان افزایش می یابد، اما اگر در زمان استراحت ضربان قلب افزایش یابد، از علائم کاهش اکسیژن خواهد بود. هنگامی که بدن افراد به درستی اکسیژن دریافت نکند، قلب به سرعت پمپاژ می کند، تا به گردش خون کمک کند در این زمان تنفس به سرعت انجام می شود و حتی امکان دارد به ۲۴ بار در دقیقه افزایش یابد.

ضربان قلب و تنفس سریع

ضعف تنفس

یکی از بارز ترین علائم کاهش اکسیژن خون، ضعف تنفس می باشد، که با ضربان قلب در ارتباط است. تنفس در زمان استراحت که برخی مواقع اینقدر شدید میشود، که فرد احساس خفگی می کند.

 

پیشنهاد مطالعه: معرفی تجهیزات کمک تنفسی در منزل برای کمک به بیماران

درمان فوری کاهش اکسیژن خون

همان طور که مستحضر هستید کاهش اکسیژن خون یکی از مرگ بار ترین بیماری ها است، که در صورت مشاهده علائم کاهش اکسیژن خون باید به درمان فوری آن پرداخته شود، زمانی که کاهش اکسیژن خون رخ دهد با چند اقدام ساده می تواند اقدام به بالا بردن سطح اکسیژن خون کرد:

درست نشستن به جای دراز کشیدن: فردی که دچار کاهش اکسیژن خون شده است باید به جای دراز کشیدن به طور صحیح بنشیند تا فشار کمتری بر ریه ها وارد شود.

نفس عمیق کشیدن: این کار باید تا زمانی به میزان زیاد اکسیژن به ریه می رسد انجام شود.

رفتن به مکانی که تهویه مناسب دارد: برای دریافت اکسیژن به اندازه کافی باید به محل هایی که دارای تهویه مناسب است بروید.

خودداری از رفتن به مکان های خیلی سرد و یا خیلی گرم: مکان هایی که خیلی گرم و یا خیلی سرد هستند ماتف تنفس می شوند به همین دلیل باید از این رفتن به این مکان ها خودداری شود، تا به اندازه کافی اکسیژن دریافت شود.

اما لازم به ذکر است که برای ارزیابی دقیق باید به نزدیکترین درمانگاه مراجعه شود تا با انجام آزمایشات این بیماری تشخیص داده شود و روش های درمانی توسط پزشک تجویز شود. خانواده ها می توانند برای درمان فوری کاهش اکسیژن خون از خدمات پرستاری بیمار در منزل استفاده کنند زیرا این افراد در این زمینه اطلاعات لازم را فرا گرفته اند و می توانند با انجام اقدامات صحیح روند درمان بهبود بیماری را افزایش دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۲۱۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب