درباره مدیکوپترها چه می‌دانیم؟

درباره مدیکوپترها چه می‌دانیم؟

مدیکوپترها

درباره مدیکوپترها چه می‌دانیم؟ : جابجایی بیمارانی که در شرایط نامناسبی هستند و هر لحظه امکان دارد تا نشانه های حیات را از دست بدهند، امری ضروری و حیاتی است. انتقال صحیح و کمک‌رسانی به این بیماران به مراکز درمانی می‌تواند نیمی از سلامتی او را تامین کند. این مقاله می‌کوشد تا ما را با مدیکوپترها آشنا کند.
یکی از نقل و انتقالات سریع و امن که به بیمار کمک می‌کند تا زودتر به بیمارستان برسد، استفاده از آمبولانس هوایی یا همان میدیکوپترها است. استفاده از بالگرد معمولا برای مسافت‌های دور و صعب العبور در نظر گرفته می‌شود و چه بسا در آینده ای نه چندان دور در خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام، دیگر خبری از آمبولانس زمینی نباشد. آمبولانس هوایی می‌تواند گزینه خوبی برای جابجایی بیمار در کلان شهرهای پر ترافیک به شمار آید.

قدمت مدیکوپترها

استفاده از آمبولانس هوایی به جنگ جهانی اول بر میگردد؛ زمانی که تعداد مجروحین آنقدر زیاد بود که کمک رسانی به آنها در آن شرایط سخت امکان پذیر نبود. بیم آن می‌رفت که بر آمار کشته شدگان و مجروحین جنگی افزوده شود. این بود که اولین بار دولت فرانسه از هواپیما برای جابجایی بیمار به مناطق امن استفاده کرد . خوشبختانه خیلی سریع این اقدام هوشمندانه مورد پسند و تقلید کشور های دیگر قرار گرفت.
درجنگ جهانی اول بیش از یک میلیون نفر از سربازان جانشان بوسیله آمبولانس هوایی نجات پیدا کرد . اولین کشوری که از بالگرد برای انتقال بیماران استفاده کرد، کره بود. کم کم بالگردها جای هواپیما را در انتقال بیماران گرفت و تا به امروز امدادرسانی توسط بالگردها صورت می‌گیرد.

قدمت مدیکوپترها

مدیکوپترها در ایران

همانطور که می‌دانید، ایران کشور وسیعی است که صد و پنجاه هزار کیلومتر وسعت دارد. با مناطقی صعب العبور و جاده‌های آسفالته ناهموار و راههای روستایی پر از سنگلاخ . حالا تصور کنید در روستایی دور مادری درحال وضع حمل باشد، این جاست که ضرورت تاسیس پایگاه مدیکوپترها احساس می‌شود.
خوشبختانه اولین پایگاه مدیکوپترها در شهر قم برای تامین آسایش و رفاه شهروندان قمی افتتاح شده است. این مرکز در زمینی بالغ بر یکهزار متر مربع احداث شده است. این پایگاه ظروفیت فرود دو فروند مدیکوپتر پهن پیکر با تمامی تجهیزات پزشکی را داراست. همچنین دارای دو محل آشیانه و فرود در هنگام اضطرار نیز هست . گفتنی است ، همزمان سه فروند مدیکوپتر قادر به فرود و پرواز در این پایگاه می باشند. این پایگاه دارای فضای مناسبی جهت آموزش، استراحت و تفریح کارکنان و نماز خانه نیز می‌باشد.

مدیکوپترها در ایران

مدیکوپترها در ناوگان خدمت رسانی اورژانس

از طرفی از شروع فعالیت دولت یازدهم ، تاسیس پایگاه های پدیکوپترها در برنامه کاری هیت دولت قرار گرفت؛ ضرورتی انکارناپذیر که می ‌واند تمامی مناطق دورافتاده، جاده ها و خیابان‌های پرازدحام را پوشش داده و سالانه جان بسیاری از مردم را نجات بخشد. با حمایت ستاد فرماندهی کل قوا، پشتیبانی نیروی انتظامی و همکاری هلال احمر این پایگاه ها تاسیس شد . خوشبختانه در شرایط کنونی، بیست یک پایگاه اورژانس هوایی در کشور دایر می‌باشد و جزو طرح تحول نظام سلامت می باشد.
در حال حاضر، مدیکوپترها به صورت میانگین حدود چهار ساعت در آسمان ها به پرواز در می‌آیند. خدمات اورژانس هوایی که بوسیله مدیکوپترها انجام می‌شود، سالانه تعداد بسیاز زیادی از هموطنان ما را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.
در کنار این مساله، حفظ امنیت بالگردها و تامین سلامت کادر کمک رسان بسیار اهمیت دارد. آن چه که ما را واداشته است تا با تلاش بیشتری در این زمینه فعالیت داشته باشیم، نیاز به داشتن بالگردهایی با آخرین فناوری های روز دنیا می‌باشد.
مدیکوپترها باید توانایی پرواز در شرایط سخت جوی را داشته باشند و از نظر تجهیزات پزشکی در بهترین جایگاه قرار بگیرند. خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی برای اختصاص این مهم در کنار ناوگان سلامت کوشش های زیادی کرده است . امیدواریم تمامی مناطق و پایگاه های شهری و بین جاده ای کشور، در کنار ناوگان خدمت رسانی اورژانس ، به مدیکوپتورها نیز مجهز شوند.

مدیکوپترها در ناوگان خدمت رسانی اورژانس

جمع بندی

درباره مدیکوپترها چه می‌دانیم؛ عنوان این مقاله بود که توسط کارشناسان ما تهیه و تنظیم شده بود. ما در این نوشتار سعی کردیم؛ درباره اهمیت و ضرورت مدیکوپترها به خوانندگان این سایت اطلاعاتی عرضه کنیم. قدمت آن را در ایران و جهان مورد بازبینی قرار داده و گوشه ای از تلاش مسولین را در این زمینه نشان بدهیم.

بیشتر بدانید : درباره خدمات و تعرفه آمبولانس خصوصی چه می دانیم ؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

آخرین مطالب