مراقبت از بیمار در منزل بهتر است یا در بیمارستان؟

مراقبت از بیمار در منزل بهتر است یا در بیمارستان؟

مراقبت در منزل بهتر است یا در بیمارستان ؟

زمانی که افراد دچار بیماری های دشوار می شوند، نیاز به درمان های خاص دارند. درمان این افراد در بسیاری مواقع نیازمند تجهیزات پزشکی ویژه می باشد. به همین جهت است که معالجه در مکانی باید صورت گیرد که تجهیزات پزشکی آن کامل باشد. بیمارستان از بخش های گوناگون با امکانات مختلف تشکیل شده است. در این مکان ها انواع مشکلات سلامتی دسته بندی می شوند و با توجه به نیاز بیمار به تجهیزات و مراقبت های پزشکی، در بخش مورد نظر او را بستری می کنند.

از جمله بخش های بیمارستان می توان به بخش مراقبت های ویژه نوزاد NICU، مراقبت ویژه کودک PICU، مراقبت ویژه مغز و اعصاب Neuro ICU و مراقبت ویژه تروما TICU اشاره داشت.

 

نقش تجهیزات ICU در درمان و مراقبت از بیمار

تجهیزات ICU از جمله پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی می باشد. این دسته تجهیزات امکان کنترل وضعیت بیمار در لحظه را مهیا می کنند.

همانطور که گفتیم بخش های مراقبت ویژه مختلفی در بیمارستان وجود دارد. از جمله این بخش ها مراقبت ویژه کودکان است که به آن PICU می گویند. در بخش مراقبت ویژه مخصوص کودکان از همان تجهیزات مخصوص در ICU عمومی استفاده می شود. البته بخش مخصوص کودکان یک سری تجهیزات اضافه تر دارد که به کمک آن وضعیت کودکان بهتر مورد بررسی قرار می گیرد.

 

نقش تجهیزات ICU در درمان و مراقبت از بیمار

 

تجهیزات ICU چیست؟

در بعضی از شرایط بیماران می خواهند تحت مراقبت های ویژه در منزل قرار بگیرند. مراقبت های ویژه در منزل قابل قیاس با مراقبت در بیمارستان نیست. چرا که در بیمارستان و بخش مراقبت ویژه تجهیزات بسیار پیشرفته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله تجهیزات بخش ICU می توان به دستگاه مانیتورینگ قلب، دستگاه مخصوص فشار خون، دستگاه مانیتور ضربان قلب، تجهیزات تنفس مصنوعی، دستگه زهکشی مایعات و … اشاره داشت. در ادامه به معرفی برخی از دستگاه های کاربردی در بخش مراقبت های ویژه ICU می پردازیم.

 

معرفی دستگاه مانیتورینگ قلب

یکی از دستگاه های مورد استفاده در بخش مراقبت های ویژه ICU، دستگاه مانیتورینگ قلب است. در واقع بیمارانی که به ICU منتقل می شوند با سیم های مختلفی شرایط شان مورد بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این سیم ها هر کدام مربوط به دستگاه مانیتورینگ خاصی می باشد. این مانیتورینگ ها در صورت شرایط مناسب و خارج از محدوده بیمار، تیم پزشکی و مراقبتی را خبر می کند.

از دستگاه های مانیتورینگ مورد استفاده در ICU، مانیتور کاردیاک یا قلب است. این دستگاه های الکترود هایی داشته و این الکترود ها با پد های مخصوص چسبناک به قفسه سینه بیمار اتصال می یابند. این دستگاه وظیفه بررسی فعالیت الکتریکی قلب را بر عهده دارد. پالس اکسیمتر، کانتر سوان گنز و آرتریال لاین دیگر تجهیزات مانیتورینگ در بخش مراقبت های ویژه می باشند.

 

کانتر ها و لوله های بخش ICU

در بخش ICU از لوله ها و کانتر های مختلفی نیز استفاده می شود. این کانتر ها با توجه به نوعشان وظایف مختلفی را بر عهده دارند. این کانتر ها و لوله ها وظیفه تزریق متداوم و مکرر دارو را بر عهده داشته و امکان دریافت بیشتر از یک دارو به صورت همزمان را برای بیمار فراهم می کنند. این دستگاه ها امکان اندازه گیری میزان مایع در خون را نیز دارند.

کانتر ادراری چیست؟

در بخش ICU بیماران با شرایط سخت نگهداری می شوند. به همین جهت در این بخش ها کانتر ادراری نیز تعبیه می شود. کانتر ادراری را از مجاری مثانه به مثانه وارد می کنند. این کانتر ها وظیفه تخلیه مداوم مثانه بیمار را داشته و همچنین می توانند مقدار ادرار تولید شده را نیز اعلام نمایند.

 

لوله تنفسی در بخش مراقبت های ویژه

از جمله دیگر لوله های مورد استفاده در ICU، لوله تنفسی است. لوله تنفسی در مواقعی استفاده می شود که ضرورت به کارگیری تهویه مکانیکی وجود داشته باشد. به کارگیری لوله تنفسی با لوله پلاستیکی نرمی قابل انجام و آن را از سمت بینی یا دهان به بخش میانی طناب صوتی یا نای وارد می کنند.

 

مراقبت از بیمار در منزل بهتر است یا در بیمارستان؟

 

مراقبت از بیمار در منزل

برخی از بیماران به موجب شرایطشان نیاز به مراقبت های ویژه در منزل دارند. به همین جهت برای این منظور برخی از دستگاه های ICU و CCU برای آن ها در نظر گرفته می شود. همچنین برای مراقبت از بیمار در منزل و انتقال آن از بیمارستان به خانه می توان از خدمات آمبولانس خصوصی بهره مند شد. با خدمات آمبولانس خصوصی انتقال بیمار به منزل در شرایطی مناسب انجام خواهد گرفت.

مقالات مرتبط: مراقبت از بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان چگونه است؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۱۱۲ رای

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب