نکاتی برای روزه گرفتن سالم بدون آسیب رساندن به بدن

نکاتی برای روزه گرفتن سالم بدون آسیب رساندن به بدن

نکاتی برای روزه گرفتن سالم بدون آسیب رساندن به بدن

نکاتی برای روزه گرفتن، روزه گرفتن یکی از واجبات دین اسلام در ماه رمضان می باشد. البته در شرایط مختلفی روزه گرفتن در این ماه برای افراد جایز نمی باشد.

برای افرادی که می خواهند روزه بگیرند، رعایت برخی نکات از بروز مشکلات سلامتی در اثر روزه گرفتن جلوگیری می کند. روزه گرفتن می تواند موجب بروز کم آبی بدن شود. چرا صرف نوشیدن آب تنها به دو وعده قبل و بعد محدود می گردد. از آن جایی که روزه داران مدت زمان زیادی را بدون نوشیدن آب صرف می کنند، احتمال بروز برخی از مشکلات در آن ها وجود دارد. به ویژه برخی افراد برای خوردن سحری خواب خود را نیز بهم می زنند و خواب کافی ندارند. عدم خواب مناسب در کنار کمبود آب می تواند موجب سردرد در فرد شود.

به همین جهت در این مطلب به بررسی برخی نکات برای روزه گرفتن بدون آسیب رساندن به بدن می پردازیم. همراه با آمبولانس خصوصی آرمان باشید.

نکاتی برای روزه گرفتن:

حتما سحری را میل نمایید

نکاتی برای روزه گرفتن و جلوگیری از بروز مشکلات در بدن هنگام روزه گرفتن، صرف سحری است. در ماه رمضان روزه داران وعده های غذایی محدودی دارند و به همین جهت سحری خوردن می تواند از بروز مشکلات مختلف در آن ها جلوگیری نماید. برخی از روزه داران برای این که بیشتر بخوابند، سحری میل نمی کنند. این یک اشتباه است که توصیه می شود شما این کار را انجام ندهید.

دلیل اهمیت بالای سحری برای روزه داران این است که بدن هنگام روزه سعی می کند تا مواد غذایی مورد نیازش را از مواد مغذی قبلی تامین کند. هنگامی که سحری نخورده باشید منبعی برای بدن وجود ندارد و به همین جهت بدن با کمبود مواد ضروری مواجه می گردد. دیگر علت اهمیت صرف سحری، امکان پرخوری در افطار است. کسانی که سحری نمی خورند. در افطار پر خوری می کنند و این موضوع می تواند موجب اضافه وزن در آن ها شود.

نکاتی برای روزه گرفتن و عدم پر خوری در وعده افطار

نکاتی برای روزه گرفتن و حفظ سلامت بدن با روزه گرفتن، عدم پر خوری در افطار است. پر خوری در افطار معایب مختفلی دارد. در نظر داشته باشید که وعده افطار باید یک وعده متعادل غذایی باشد و به همین جهت پر خوری در آن اصلا جایز نیست. پر خوری در وعده افطار می تواند آسیب های جدی ای را به بدن روزه دار وارد کند.

با صرف غذای چرب برای افطار، امکان بروز سوء هاضمه و افزایش وزن در روزه دار وجود دارد. برای جلوگیری از پر خوری در این وعده توصیه می شود تا با سرعت پایین افطاری را میل کنید و سعی کنید از صرف غذای سالم نهایت لذت را ببرید.

مرکز آمبولانس آرمان

نکاتی برای روزه گرفتن و عدم پر خوری در وعده افطار

 

مصرف غذا های سرخ شده، شور و پر شکر را محدود نمایید

از جمله دیگر اشتباهاتی که بسیاری از روزه داران در ماه رمضان آن را انجام می دهند، مصرف غذا های سرخ شده، پر شکر و شور است. مصرف این غذا ها در زمان صرف شاید حس خوبی را القا کند، اما این کار می تواند موجب سخت تر شدن روزه های بعدی شود.

مصرف این قبیل غذا ها می تواند موجب اضافه وزن شود. اما اضافه وزن تنها دلیل توصیه به عدم مصرف آن ها نیست. این غذا ها می توانند موجب بروز خستگی بیش از اندازه در فرد روزه دار شوند. به روزه داران توصیه می شود تا مواد غذایی سالم را در این حین مصرف نمایند. سبزیجات، برنج و گوشت تازه از جمله غذا های سال مناسب روزه داران می باشد. فیبر ها نیز به موجب دیر هضم بودن گزینه مناسبی می باشند.

 

نوشیدن میزان مناسب آب

در ماه رمضان، فاصله ما بین افطار تا سحر، زمانی است که روزه داران می توانند بنوشند و میل کنند. در این مدت زمان همواره توصیه می شود تا مقدار مناسبی آب بنوشید. چرا که مصرف آب مناسب می تواند از خطر کمبود آب در حین روزه داری جلوگیری نماید. از آن جایی که مصرف چای، قهوه و به طور کلی نوشیدنی های کافئین دار ادرار آور است، در این زمان این نوشیدنی ها را محدود نمایید. چرا که موجب کمبود مایعات در بدن می شوند.

توصیه مصرف آب در فاصله افطار تا سحر ۸ لیوان مایعات محتوی آب می باشد. مصرف آب میوه، شیر، نوشیدنی های مناسب و سوپ نیز می تواند موجب جلوگیری از کمبود آب بدن روزه دار شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۹۲ رای

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب