تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج

تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج

تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج

تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج: یکی از مسائل مهم در شغل پزشکی و برای افراد فعال در حوزه کادر درمان، انتقال بیماران به شکل مناسب و در کمترین زمان ممکن به بیمارستان است.

وسیله انتقال بیمار Patient transportation به مراکز درمانی و بیمارستان، توسط آمبولانس انجام می‌شود. در ادامه می‌خواهیم علاوه بر معرفی انواع آمبولانس، به بررسی تفاوت‌های آمبولانس ایران و خارج بپردازیم. در صورت نیاز به آمبولانس خصوصی در تمام مناطق تهران، می توانید به لینک آن مراجعه نمایید.

معرفی آمبولانس

آمبولانس در زبان لاتین به معنی انتقال بیمار است و در فارسی به آن بیماربر هم گفته می‌شود. نوعی خودرو با طراحی مناسب برای حمل بیمار، مصدوم تصادفات و حوادث جهت درمان به اورژانس و بیمارستان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ابزار داخلی آمبولانس‌ها، برای زنده نگه‌داشتن افراد در طول مسیر انتقال به بیمارستان هستند.

انواع آمبولانس

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد صنایع پزشکی و خودروسازی، شرکت‌ها و مؤسسات بسیاری توانسته‌اند آمبولانس‌های متفاوتی با تجهیزات مختلف، برای انواع شرایط طراحی و تولید کنند.

طراحی امکانات به‌کاررفته در آمبولانس ایران و خارج رو به تغییروتحول است و به‌طورکلی آمبولانس‌ها به سه نوع زمینی، هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند.

بر اساس استاندارد ملی ایران، آمبولانس خصوصی بر اساس شرایط بیماران و مجروحانی که منتقل می‌کنند به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند.

  • آمبولانس نوع A مناسب برای عملیات اورژانس

این آمبولانس برای انتقال و انجام درمان اولیه بیمار تجهیز و مهیا شده است و مناسب برای انتقال بیمارانی دارای سطح جسمی پایدار است.

  • آمبولانس نوع B مناسب برای انتقال بیماران

این آمبولانس برای شرایط اضطراری‌تر تولید و آماده شده است. همچنین دارای ابزارهای کامل‌تری نسب به آمبولانس نوع A است.

  • آمبولانس نوع C مناسب برای عملیات پزشکی پیشرفته

چنین آمبولانسی در مقایسه با آمبولانس‌های دیگر دارای تجهیزات بیشتری است و شامل تجهیزات آی‌سی‌یو و  سی‌سی‌یو است.

تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج1

تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج

کشورهای مختلف جهان توانسته‌اند آمبولانس‌های مدرن، همراه با تکنولوژی روز دنیا  و با ابزار و امکانات کامل و پیشرفته  طراحی و وارد بازار کنند که در بسیاری موارد همانند یک مرکز درمانی سیار، مجهز و کامل هستند.

در کشورهای خارجی علاوه بر آمبولانس‌های زمینی معمول، اتوبوس آمبولانس، قطار آمبولانس و کشتی آمبولانس نیز دیده می‌شود.

طراحی آمبولانس‌ها در دنیا با پیشرفت تکنولوژی و وجود نیازهای روزافزون برای مراقبت بیشتر و ارائه خدمات درمانی به بیمار، بهبود هزینه‌ها و ایمنی بیمار و تکنسین‌های آمبولانس، دائماً در حال تغییر است.

در حال حاضر کیفیت و تکنولوژی به‌کاررفته در تجهیزات داخل آمبولانس‌ در ایران خصوصاً آمبولانس‌های خصوصی تفاوت چندانی با آمبولانس‌های خارجی ندارند.

تفاوت آمبولانس های ایران و خارج

همچنین در سال‌های اخیر علاوه بر تولید آمبولانس در ایران، با ورود آمبولانس‌های مجهز خارجی به کشور، ناوگان آمبولانس ما از آمبولانس ایران و خارج تشکیل شده است.

آمبولانس‌های خارجی در زمینه سیستم‌های پشتیبان در حال پیشرفت هستند که شاید این سیستم‌ها هنوز به‌طورجدی در آمبولانس‌های ایران مشاهده نمی‌شوند.

این سیستم‌ها به تکنسین‌ها برای انجام وظایف وقت‌گیر کمک کرده و کارهای سنگین فیزیکی  آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند.

سیستم‌های پشتیان امروزی برای راحتی ارائه خدمات درمانی در آمبولانس‌ها ساخته شده‌اند و دارای یک سیستم هوشمند RFID هستند که هر قطعه، لوازم و مواد مصرفی در آمبولانس با یک میکرو چیپ نشانه‌گذاری می‌شوند و توسط آنتن‌ها و گیرنده‌های وسیله نقلیه مشخص می‌کنند که کدام آیتم در آمبولانس وجود دارد.

این سیستم به تکنسین کمک می‌کند تا برای تحویل شیفت و یا سرویس جدید دیگر به‌صورت دستی به بررسی لوازم و آیتم‌ها نپردازد.

از دیگر امکانات جدید که از تفاوت‌های آمبولانس‌های ایران و خارج است، طراحی و نصب سیستم ایمن ضدعفونی‌کننده بر اساس هیدروژن پروکسید است.

این قابلیت پس از اتمام مأموریت آمبولانس توسط تکنسین با بستن درب‌های آمبولانس فعال می‌شود و در ۳۰ الی ۴۰ دقیقه تمامی تجهیزات و محیط آمبولانس را به طور کامل ضدعفونی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : اولین سازنده آمبولانس در ایران

تجهیزات مشترک آمبولانس‌های ایران و خارج

علاوه بر اینکه تجهیزاتی مانند ونتیلاتور و ای سی شوک در هر دو آمبولانس ایران و خارج مشترک است، برخی تجهیزات مشترک عمومی دیگری نیز در آنها وجود دارد که در سال‌های اخیر همین ابزارهای درمانی هم تغییراتی  داشته‌اند. برخی از تجهیزات مشترک آمبولانس ایران و خارج به شرح زیر است.

  • سیستم رادیویی با امکان تماس دوطرفه

سیستم رادیویی می‌تواند به تکنسین آمبولانس این امکان را بدهد که موقع انتقال و حمل بیمار با بیمارستان مقصد ارتباط برقرار کند و شرایط بیمار را به اورژانس اطلاع دهد.

  • سیستم تهویه مطبوع

وجود سیستم تهویه و به طبع آن ایجاد جریان هوای مناسب در آمبولانس به تنظیم دمای داخلی و همچنین به تمیزی و تازگی هوای موجود در آمبولانس کمک می‌کند.

  • دوربین

داشتن دوربین در داخل کابین آمبولانس، برای جلوگیری از سوءاستفاده و امنیت تکنسین‌ها و بیمار است. به‌تازگی در طراحی آمبولانس ایران و خارج، سیستم‌های ویدئویی و انتقال تصویر نیز برای حضور پزشک در آمبولانس، دیده می‌شود.

  • نورپرداز تروما

امکان انتقال راحت در خیابان شلوغ و خیابان‌هایی با ترافیک بالا را به آمبولانس می‌دهد.

  • رمپ

این ابزار کمکی‌ برای حمل بیمار به داخل آمبولانس بسیار مناسب می‌باشد. رمپ یک تکیه‌گاه شیب‌دار بسیار محکم است که از تکان‌هایی که می‌تواند باعث بدتر شدن حال بیمار شود، جلوگیری می‌کند و جلوی بروز خطرات احتمالی در حین ورود و خروج بیمار به آمبولانس را می‌گیرد. رمپ‌های اتوماتیک و مکانیکی، به‌تازگی جای رمپ‌های قدیمی را در آمبولانس ایران و خارج گرفته‌اند.

  • ضبط کننده داده و انتقال داده

سیستمی که در آمبولانس ایران و خارج به کار می‌رود و می‌تواند علاوه بر نمایش و ثبت اطلاعاتی مانند سرعت آمبولانس، زمان به صدا در آمدن آژیر و میزان زمان و قدرت ترمز کردن، می‌تواند علائم حیاتی بیمار را مانیتور کرده و برای بیمارستان ارسال کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۱۱۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب