احیای بیماران کرونایی

احیای بیماران کرونایی

احیای بیماران کرونایی

این روزها احیای بیماران کرونایی بسیار حائز اهمیت است . در زمانه ای که بیماری عفونی و همه گیری مثل کرونا جان افراد را به خطر انداخته است، باید ملاحظات دقیقتری در زمینه درمان و احیای این بیماران داشت. از همین رو، این مقاله می کوشد تا شما را با برخی از نکات احیای این نوع بیماران آشنا کند.

احیای بیماران کرونایی توسط افراد عادی

گاهی اوقات نیاز است که احیای بیماران (Reviving patients)توسط افراد عادی صورت بگیرد. تصور کنید در خانه نشسته اید و یکی از افراد خانواده که به بیماری کرونا مبتلا شده است دچار ایست قلبی می شود. یا همین اتفاق در محل کارتان و برای یکی از همکارانتان روی داده است. در این صورت اولین کسی که می تواند به این افراد کمک کند خود شما هستید.  اولین کاری که باید انجام بدهید، حفظ خونسردی است. در چنین شرایطی شما به عنوان یک امدادگر باید به ماساژ قلبی بپردازید. ماساژ قلب روشی است که به آن «احیا فقط با  اعمال ماساژ قلب»  نیز گفته می شود.

احیای بیماران کرونایی و لزوم رعایت بهداشت فردی

در احیای بیماران کرونایی پوشیدن دستکش یکبار مصرف الزامی است. سپس باید تشخیص داد که فرد کرونایی تا چه حد از سطح هوشیاری برخوردار است. در این هنگام امدادگر خوب است نام وی را با صدای بلند به زبان بیاورد. به شانه های او ضربه بزند و یا حتی شانه فرد را مالش دهد. کوچکترین واکنش فرد مهم است و می تواند برای کادر درمان و تیم تکنسین فوریت های پزشکی آمبولانس خصوصی مهم تلقی شود. سپس فرد را به پشت دراز کشانده و تنفس او را به دقت بررسی کند.

بدین معنی که قفسه سینه و شکم فرد، در احیای بیماران کرونایی باید به خوبی مشاهده شود. دقت شود تنفس انجام می شود یا نه. اگر نشانه های ایست تنفسی ملاحظه شد، باید به سرعت احیاء قلبی – تنفسی شروع شود. علاوم ایست تنفس عبارت است از رنگ پریدگی و کبودی لب ها و پوست صورت و انتهای اندام هایی مانند سرانگشت ها. معمولا کسی که دچار ایست تنفسی می شود، پس از مدتی به ایست قلبی نیز مواجه خواهد شد. از طرفی مسری بودن کرونا کار را بسیار سخت می کند. بنابراین با رعایت اصول بهداشتی با ماسک های مطمئن تنها به ماساژ قلبی اکتفا کنید.

در احیای بیماران کرونایی این نکته را مدنظر داشته باشید. اگر بیمار لباس زیادی به تنش است، آنها را خارج کنید. برای این که سرعت عمل بیشتری داشته باشید، بهتر است لباس ها را کمک قیچی از تن او خارج نمایید. باید ناحیه گردن و شکم و سینه فرد بیمار کاملا بدون لباس باشد. بهتر است برای محافظت از خودتان در برابر بیماری واگیر دار کرونا، به دهان بیمار نیز ماسک مطمئن و چند لایه ای بزنید.

ماساژ قلبی

ماساژ قلبی در احیای بیماران کرونایی بسیار عمل مفید و ارزنده ای به شمار می رود. لطفا این متن را با دقت بخوانید. اما قبل از همه پیشنهاد ما این است که حتما به آمبولانس خصوصی تماس گرفته و شرح حال بیمار را در اختیار پرسنل قرار بدهید. تکنسین های آمبولانس خصوصی به صورت تلفنی تمامی نکاتی که باید بدانید را به شما خواهند گفت و این آموزش ها را ارائه خواهند داد:

برای احیای بیماران کرونایی شما باید دقیقا مرکز استخوان جناق سینه را پیدا کرده و شروع به ماساژ کنید. برای این کار انگشتان یک دستتان رو توی انگشت های دست دیگرتان قلاب کنید. کف دست را روی استخوان جناق سینه بگذارید و با ملایمت و با تکرارهای مناسب شروع به ماساژ کنید. بهتر است هر سه تا پنج ثانیه عمل را متوقف کرده و باز شروع به ماساژ قلب نمایید.

اگر در زمان احیای بیماران کرونایی، امدادگر متوجه نشانه های حیات شد بهتر است عملیات را به پایان برساند. منظور از علائم حیاتی، حرکت، سرفه و تنفس صریح از سمت بیمار است.  اگر در زمانی که بیمار را ماساژ قلبی می دهید، متوجه علائم استفراغ شدید، سریع بیمار را به پهلو بغلتانید. تا معده اش زودتر خالی شود. عملیات ماساژ را قطع کنید و مراقب باشید به ناحیه دهان، بینی فرد کرونایی نزدیک نشوید. اگر استفراغ بند آمد، دوباره فرد را به پشت بخوابانید و به وضعیت تنفسی او دقیق شوید. اگر باز هم مشکل تنفسی را در بیمار تشخیص دادید، عملیات ماساژ را از سر بگیرید.

پیشنهاد مطالعه : ۱۰ثانیه طلایی برای نجات از حمله قلبی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۶۱ رای

آخرین مطالب