آشنایی تیپ بندی آمبولانس خصوصی ( تیپ های A ، B و C )

آشنایی تیپ بندی آمبولانس خصوصی ( تیپ های A ، B و C )

آمبولانس خصوصی پونک

انواع آمبولانس خصوصی از نظر  تیپب سه دسته A ، B وC تقسیم می شود. این آمبولانس ها از نظر نوع کاربرد، با هم تفاوتی ندارند. همه این ها موظف به جابجایی بیمار از خانه به بیمارستان و برعکس هستند. که در ادامه این مقاله درباره تیپ بندی آمبولانس خصوصی صحبت می کنیم.

تکنسین های حاضر در این آمبولانس ها همگی فارغ التحصیل رشته فوریت های پزشکی بوده و در کارشان مهارت دارند.

اگر بخواهیم اورژانس خصوصی تیپ A ، B وC را زیر ذربین نگاه مان ببریم ، تفاوت هایی را مشاهده خواهیم کرد. این مقاله سعی دارد این انواع مختلف را به خوانندگان محترم خود بهتر بشناساند. از این که حوصله می کنید و در کنار ما این متن را می خوانید ممنونیم.

 

بررسی تیپ بندی آمبولانس خصوصی

 

همانطور که گفته شد، تفاوت این سه تیپ آمبولانس به جهت برخورداری از نوع تجهیزاتی است که در آن نصب شده است. در صورت مواجه با فردی که سطح جسمانی اش، رو به وخامت می رود، همراهی پزشک ضرورت ویژه ای پیدا خواهد کرد.

قابل ذکر است ، تجهیزات آمبولانس خصوصی و دولتی به هیچ وجه با هم توفیر ندارد. تنها وجه افتراق آنها در پرداخت هزینه هاست.

 

 آمبولانس تیپ A:

 

در تیپ بندی آمبولانس خصوصی از بین انواع دیگر آمبولانس ها، دارای تجهیزات مختصرتری می باشد. تکنسین های حاضر در این نوع آمبولانس ها نیازی به کارهای فوریتی و ساخت ندارند.

بیماران نیز از نظر وظعیت جسمانی خطری آنها را تهدید نمی کند. سطح هوشیاری بیمار در سطح مطلوبی است. این قسم بیماران برای راحتی در جابجایی از این خودروهای عمومی ویژه سلامت استفاده می کنند.

از آن جا که تجهیزاتی چون “مانیتور- ونتیلاتور- الکتروشوک- اینفیوژن پمپ و ….” در این آمبولانسها تعبیه نشده است، به مراتب هزینه آن برای بیماران مقرون به صرفه تر است .

این آمبولانس ها، دارای تجهیزاتی مانند، کپسول اکسیژن، برانکار، کیف احیا و ساکشن است.

 

آمبولانس تیپ B:

 

در بین تیپ بندی آمبولانس خصوصی ، این تیپ از خودروها به بیمارانی اختصاص یافته است که نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند. سطح هوشیاری آنها و وضعیت جسمانی اشان به گونه ای است که نیاز به رصد ثانیه به ثانیه ای دارند.

تجهیزات استفاده شده برای این بیماران علاوه بر تجهیزات تیپ A از تجهیزاتی چون «DC» شوک و تجهیزاتی مانند پمپ سرم و سرنگ ، ونتیلاتور و در صورت نیاز AED نیز برخوردار می باشد. گاهی به این آمبولانس ها، آی.سی. یو متحرک نیز نام می برند.

 

آمبولانس تیپ C:

 

تیپ بندی آمبولانس خصوصی این نوع خودروها، از تجهیزات کاملاتری برخودارند. همیشه یک پزشک یا پرستار به همراه تیم فوریت های پزشکی به محل ارسال می شود. وضعیت بیمار به گونه ای است که اورژانسی و کددار تعریف شده است.

برای بررسی وضعیت جسمانی بیمار در حال انتقال باید از تجهیزات پیشرفته تری استفاده کرد. این گونه بیماران که مسافر آمبولانس های تیپ سی می باشند، از نظر سطح هوشیاری در وضعیت وخیمی به سر می برند.

پایش وضعیت آنها توسط پزشک، پرستار و تیم تکنسین های فوریت های پزشکی لازم و ضروری است. در این نوع خودروها اقلام متعددی از تجهیزات پرشکی نصب شده است که ذکر آنها در این فضای محدود شدنی نیست. لذا به تعدادی از آنها در ادامه اشاره می شود:

لانگ بک برد با ثابت نگهدارنده سر ،

وسیله کشش فمور ،

ست کامل ثابت سازی شکستگی ،

ثابت نگهدارنده قسمت قوقانی ستوان فقرات ،

آمبوبگ با ماسک و لوله های تنفسی جهت بزرگسال و خردسال ،

دفیبراتور متحرک با ثبت کننده ریتم

پایشگر قلبی ،

ظرف نگهدارنده عضور قطع شده،

لوله معدی با لوازم جانبی ،

کیت زایمان ،

تجهیزات حافظت شخصی در برابر انواع عفونت ها مانند ماسک و عینک ،

کاپنومتر جهت سنجش خون ،

وتیلاتور با شیر با قابلیت تنظیم ،

وسیله تزریق حجمی ،

کیت تخلیه قفسه سینه ،

دستگاه بخور ساز سرد،

وسیله پمپ تزریق ،

دستگاه سنجش فشارخون خودکار در دوسایز بازوبند اطفال و بزرگسال ،

سیستم تزریق در دمای سی وهفت درجه سیلیسیوس .

و بسیاری دیگر از تجهیزات که ذکرش در این جا زمان بر است.

 

جمع بندی

 

در این مقاله درباره انواع تیپ بندی آمبولانس خصوصی صحبت کردیم. دانستیم ، آمبولانس ها از نظر خدمت رسانی و تجیهزاتی که به آنها اختصاص یافته دارای تشابهات و افتراقاتی هستند.

در آمبولانس خصوصی تیپ سی، همه اقلامی که در تیپ های بی و ای به کار گرفته می شود، تعبیه شده است. این وضعیت بیمار است که تعیین می کند کدام یک از این سه تیپ به محل اعزام شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

آخرین مطالب