جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان

جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان

جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان

جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان: یکی از عواملی که موجب تغییر در بدن و کم توان شدن افراد می شود، بالا رفتن سن می باشد. یکی از این موارد، کم شدن حجم عضلات می باشد.

این بیماری سارکوپنیا نام دارد. از جمله مواردی که می تواند موجب بروز سارکوپنیا شود، کم شدن آمادگی جسمانی، کم شدن ذخایر فیزیکی بدن تراکم استخوان ها و همچنین بروز تغییر در عملکرد ریه و قلب می باشد.

اما فقط این دسته افراد نیستند که از جمله افراد کم توان و ناتوان محسوب می شوند. بروز بیماری ها و مشکلات زیادی می تواند توان فرد را در حرکت تحت تاثیر قرار دهد.

جا به جایی افراد ناتوان و کم توان از پله های ساختمان، یکی از مشکلات در ناتوان ها و کم توانی های مختلف است.

مقالات مرتبط: مراقبت از بیمار در منزل بهتر است یا در بیمارستان؟

 توصیه پزشکان برای جابه جایی افراد کم توان

برای افراد کم توان و برخی بیماران، پزشکان توصیه می کنند از بالابر های مخصوص پله استفاده شود. در این دوره، تغییر سبک زندگی و آپارتمان نشینی بسیار از افراد، باعث بروز مشکلات مختلفی می شود و بروز کم توانی و ناتوانی افزایش یافته است.

در وضعیت اورژانسی، با درخواست آمبولانس مسئولین آن در شرایط مناسب اقدام به جا به جایی بیماران از پله های ساختمان می کنند.

برخی افرادی از خدمات آمبولانس خصوصی بدین منظور استفاده می کنند. اما نمی توان همواره از خدمات آمبولانس بدین منظور استفاده کرد. برای افرادی که به هیچ عنوان توان جابجایی از پله ها را ندارند، انواع بالابر های پله گزینه مناسبی هستند.

بالابر پله چیست؟

جابجایی بیماری و افراد کم توان از پله های ساختمان، یکی از چالش های برای اطرافیان و خود این افراد است. به همین جهت راهکار های مختلفی برای این منظور وجود دارد. بالابر پله یک گزینه مناسب برای این منظور بوده و به همین جهت پزشکان نیز این گزینه را برای این دسته افراد پیشنهاد می کنند.

بالابر پله، یک صندلی پله پیما دارد که این صندلی متناسب با ارتفاع، نوع موتور و همچنین قدرت آن متفاوت است. در این صندلی های موتوری گربکسی با اندازه کوچک تعبیه شده و ریلی می باشند.

لازم به ذکر است که بالابر پله جهت جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان، ظرفیت ۱۲۷ کیلوگرمی دارد. همچنین در این صندلی ها کمربند ایمنی نیز قرار داده شده است. سرعت جابجایی افراد در این صندلی ها، ۰.۱۵ متر بر ثانیه می باشد.

 ویژگی های بالابر پله

یکی از ویژگی های مناسب بالابر پله، سیستم ایمنی برخورد با مانع می باشد. همچنین این صندلی ها تعداد دو کنترل نیز دارند. ترمز ایمنی دیگر ویژگی بالابر پله برای جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان می باشد. این ویژگی در هنگام قطع شدن برق نیز امکان استفاده را دارد.

به طور کلی بالابر پله شامل انواع indoor و outdoor می باشد. این بالابر ها هم به صورت ایستاده و هم نشسته می توانند کارایی داشته باشد. دیگر ویژگی این صندلی های بالابر، امکان گردش ۹۰ درجه بخش نشیمنگاه آن می باشد.

انواع بالابر پله برای جابجایی افراد کم توان از پله های ساختمان

بالابر های پله انواع مختلفی دارند که بسته به شرایط فرد و همچنین کاربری مورد نظر، می توان آن ها را خریداری کرد.

بالابر مکانیکی، بالابر برقی، بالابر سالمند ویلچربر، بالابر برقی با ریل سقفی، نگهدارنده بدن برقی با ریل سقفی، صندلی جک دار بلند کننده بیمار یا معلول از روی زمین و رمپ بالابر بیمار ویلچری، از انواع بالابر های پله جهت جابجایی بیماران و افراد کم توان از پله های ساختمان می باشد.

مقالات مرتبط: سختی ها و چالش های مراقبت از بیمار در منزل

نحوه صحیح سرپا کردن و جابجایی افراد کم توان

یکی از نکات برای جابجایی بیمارانی که توانایی حرکت ندارند، نحوه صحیح سرپا کردن آن ها است. بدین منظور باید رو به روی بیمار ایستاده و سپس پاها را به عرض شانه باز نگه دارید. در مرحله بعد باید زانو را خم و همچنین کمر مستقیم باشد.

در مرحله بعد برای سرپا کردن بیمار، پاهایش را بر زمین گذاشته و آن ها را از یک دیگر باز کنید. توجه داشته باشید که دست های بیمار جهت سرپا شدن باید بر روی تخت یا بر روی شانه های همراه باشد.

سپس با حلقه کردن بازو ها دور کمر بیمار، اقدام به بستن دست ها در پشت بیمار کنید. در این مرحله بیمار را باید به سمت خودتان بکشید و به خود بچسبانید. در مرحله بعد، به عقب باید خم شوید و وزنتان را به طور کامل بر روی پاها بیندازید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۲۷۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب