ضدعفونی کردن آمبولانس چگونه انجام می شود؟

ضدعفونی کردن آمبولانس چگونه انجام می شود؟

ضدعفونی کردن آمبولانس چگونه انجام می شود؟

ضدعفونی آمبولانس باید چگونه باشد؟شرایط و مشکلات پزشکی مختلف نیاز به رسیدگی هایی متناسب با وضعیتشان دارند. در مواقعی که رسیدگی پزشکی باید در اسرع وقت انجام شود، سرویس های آمبولانس اقدام به خدمت رسانی می کنند. آمبولانس دولتی وظیفه دارد مصدومین بدحال و یا بیماران اورژانسی را در به نزدیک ترین بیمارستان به مبدا برساند.

آمبولانس خصوصی نوع دیگر آمبولانس ها، خدمات بیشتری می توانند ارائه دهند. از آمبولانس خصوصی می توان درخواست کرد که بیمار را پس از ترخیص از بیمارستان به منزل بازگرداند. همچنین آمبولانس خصوصی می تواند بیمار را به بیمارستان هایی دورتر از محل مبدا منتقل کند. البته این موضوع مشروط به شرایط پایدار بیمار برای مسیر های طولانی است.

آمبولانس ها فارغ از دولتی و یا خصوصی بودنشان، نیاز به ضدعفونی شدن دارند. چرا که بیماران مختلف با آمبولانس منتقل می شوند و این محیط آمبولانس را بسیار آلوده می کند. به همین جهت برای حفظ سلامت کارکنین آمبولانس و همچنین بیماران، ضدعفونی کردن آمبولانس باید با دقت و با رعایت اصول آن صورت گیرد.

اهمیت ضدعفونی آمبولانس

به طور کلی وظیفه آمبولانس ارائه خدمات پزشکی در شرایط اضطرار است. کارکنان آمبولانس همواره خود را برای سناریو های مختلف پیش از رسیدن به مرکز درمانی آماده کرده می کنند. همچنین تجهیزات پزشکی مختلفی نیز به این منظور در آمبولانس قرار می گیرد. اهمیت آمبولانس در جهان به قدری بالا است که به موجب این وسایل نقلیه، جان میلیون ها نفر سالانه حفظ می گردد.

آمبولانس همواره بیماران مختلفی را در طول روز جا به جا می کند. به همین جهت در این محیط ویروس ها و آلودگی های زیادی وجود دارد. اهمیت ضدعفونی آمبولانس ها چه آمبولانس ویژه و هوایی در آن است که به موجب ضدعفونی این وسایل نقلیه، از انتقال ویروس بیماران به یک دیگر جلوگیری می کند.

همواره توصیه می شود که مسئولین آمبولانس اهمیت ضدعفونی کردن آمبولانس را جدی گرفته و در راستای ارائه خدمات پزشکی مناسب اقدام نمایند.

 

اهمیت ضدعفونی آمبولانس

 

نکات ضدعفونی آمبولانس

آمبولانس همانند دیگر وسایل نقلیه هم بخش بیرونی داشته و هم بخش درونی دارد. به همین جهت پاکیزگی این وسایل نقلیه باید در هر دو بخش آن صورت گیرد.

نمای بیرونی آمبولانس

پیش از آغاز ضدعفونی کردن فضای داخلی آمبولانس، نمای بیرونی این وسایل نقلیه را پاکیزه سازند. بدین منظور می توانن از اسفنج های خیس و صابون اسفاده کرد. برای پاکیزگی فضای بیرونی آمبولانس، لاستیک ها نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

لاستیک های آمبولانس باید از گل و خاک عاری گردد. همچنین به جهت تمیز کردن لاستیک می توانید از تمیز کننده هایی نظیر چربی خشک کن نیز بهره مند شوید. از برس می توانید جهت پاکیزه کردن کامل لاستیک استفاده نمایید.

ضدعفونی فضای داخل کابین

بخش عمده ای که بیمار و کارکنان آمبولانس با آن سر و کار دارند، فضای داخلی کابین است. بدین منظور دو صندلی و همچنین کف آن را ضدعفونی و پاکیزه نمایید. در نظر داشته باشید که به موجب وجود ویروس ها و عوامل بیماری زا، بررسی چشمی نمای کف و صندلی ها کافی نیست و باید حتما از مواد تمیز کننده استفاده شود. بدین منظور با استفاده از دستکش، کف و صندلی ها را پاکیزه نمایید.

برای ضدعفونی فضای داخل کابین آمبولانس کیسه زباله باید به همراه داشته باشید. چرا که ابزار های یک بار مصرف زیادی ممکن است در آمبولانس باشند. به همین جهت این وسایل را با دستکش مناسب برداشته و درون کیسه زباله بیاندازید. ضد عفونی کردن در واقع جز مراقبت های پیش بیمارستانی می باشد تا بیماردر معرض آلودگی های موجود در آمبولانس نباشد.

 

 

 ضدعفونی کنسول آمبولانس

بخش دیگری که در فضای داخل کابین باید پاکیزه شود، کنسول آمبولانس است. برای تمیز کردن کنسول می توان از مواد ضدعفونی کننده مخصوص استفاده کرد، ولی این کار باید با دقت انجام شود. در تمیز کردن کنسول با مواد ضدعفونی کننده، نباید ماده ضدعفونی به طور مستقیم به داشبورد،کنسول، رادیو و دیگر بخش های الکترونیکی اسپری شود. برای این کار باید پارچه ای را به مواد ضدعفونی آغشته کنید و سپس با آن پارچه بخش مربوطه را تمیز کنید.

دستگیره درب و میکروفون رادیویی از بخش های مهمی هستند که در ضدعفونی کردن آمبولانس باید به آن توجه ویژه شود.

ملافه های استفاده شده آمبولانس به هیچ عنوان نباید برای شخص دیگر استفاده می شود. بند های استرچ نیز پس از هر بار استفاده باید پاکیزه گردند.

کف آمبولانس نیز باید با مواد ضدعفونی مناسب تمیز شود. پس از آغشته کردن می توانید پس از چند دقیقه با آب آن ها را تمیز نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۱۱۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب