نقش مار در نماد آمبولانس

نقش مار در نماد آمبولانس

نقش نماد مار در آمبولانس

نقش مار در نماد آمبولانس را شاید دیده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا این تصویر باید در بدنه آمبولانس به کار رفته باشد این مقاله به این سوال به خوبی پاسخ می دهد . لطفا ما را تا پایان این متن همراهی کنید .

نقش مار در نماد آمبولانس به چه معنایی است؟

از جمله علامت‌های معروف در حرفه پزشکی، نماد مار است. این نماد به کادوسه نامبردار است. چنانچه با دقت به این نشانه نگریسته باشید، دو مار را خواهید یافت که به دور یک عصا چرخیده اند. مار نشانه جاودانگی و حیات ابدی است . زیرا مانند یک خط ، نه آغازی دارد و نه انتهایی .

از سویی دیگر، مار در طب نقش درمانگری و حیات بخشی دارد. همه ملل و سازمان های پزشکی از این نماد استفاده می‌کنند. بر سر داروخانه ها نیز این نماد جهانی را می‌بینید. در این جا مار به معنای پزشک به کار نرفته است بلکه مفهومی از تعادل و تقارن را به ذهن وارد می کند. یکی از مارها نشانه علوم تجربی است و آن دیگری نماینده برتری‌های اخلاقی که یک پزشک باید به هر دو این مورد مجهز و آراسته باشد.

 

نقش مار در نماد آمبولانس و آیین‌های باستانی

در آیین میترائیسم این نماد جایگاه والایی دارد. حتی این مار و عصای کادوسه نیز در اسطوره‌های ایرانی نیز جایگاه دارد. در حقیقت باورهای ایرانیان بود که رفته‌رفته در یونانیان باستان اثر گذاشت و باعث شد که خدای پزشکی ، آسکلیپوس ، به منظور تسلط خود بر حوزه درمان و پزشکی ، عصایی بدست گیرد که دور آن یک مار تنیده بود. این عصا یک باور ایرانی بود که در عقاید یونانیان راه یافته بود.

بنابراین می‌توان برداشت کرد که این نماد، یک مفهوم ترکیبی را می‌سازد. نماد دارو یا کادوسه برگرفته از اسکلپیوس است ، مار نشانه عقل و جاودانگی ، جام نماد خون یا شراب مقدس یا آب حیات ، بال مفهوم حرکت و زندگی است و در نهایت عصای میترائیسم به معنی فرمانروایی زندگی بر زمین این نماد را تکمیل می کند و به آن یک بن مایه ایرانی می‌دهد.

 

نقش مار در نماد آمبولانس و آیین‌های باستانی

 

نقش مار در نماد آمبولانس و آیین‌ های باستانی به این جا محدود نمی‌شود. زیرا این نماد در بیشتر تمدن‌ های دنیا از بین ‌النهرین بگیرید تا مصر ، آفریقا و حتی آمریکا نیز دیده می شود. ولی پیشینه استفاده از نماد مار برای دارو و درمان به ایرانیان بر می‌گردد. اولین نشانه‌های تقدس مار در تصویرها و مجسمه‌ها بر می‌گردد به تمدن ایلامیان . در تمدن ایلامیان ظروف و کتیبه‌هایی است که ماری بر درخت جاودانگی پیچیده است . این مار در باور ایلامیان نماد باروری است .

نقش مار در نماد آمبولانس در دیگر تمدن‌ ها هم یافت می‌شود. در تمدن شوش و در میان اقوام باستانی مانند ، شهداد، تپه یحیی و شهر سوخته ظروف و آثاری بدست آمده است که نقش مار در آن دیده می‌شود. حتی در شوش مهری بدست آمده است که منقوش به مار است.

 

نقش مار در نماد آمبولانس در دیگر تمدن‌ ها

چرا مار نماد حیات بخشی عمر جاودانه است؟

نقش مار در نماد آمبولانس بی‌دلیل انتخاب نشده است که بر سر داروخانه و بیمارستان ها حک شود. مار به این دلیل که نگاه خشمگینی دارد، آن را دورکننده نیروهای منفی و شیطانی می‌دانند. از طرفی مار بدلیل دشمنی با موش‌ها و سایز جوندگان نشانه حاصلخیزی است. از سویی دیگر چون هر سال پوست می‌اندازد، آن را نشانه حیات دوباره می‌دانند . حتی پیج و تاب بدن مار را یادآور پیچ و خم های آب های روان دانسته‌اند .

نقش مار در نماد آمبولانس به این دلایلی که گفته شد،  انتخاب شده اما این دلایل به این موارد بسنده نمی شود. زیرا برخی از اقوام مار را نماد نگهبان خاک نیز می دانند. چراکه مار در زیر خاک و در بین قبرها زندگی می کند. پس به نوعی محافظ گنجینه ها است و به نوعی با عالم مردگان نیز در ارتباط است.

 

نتیجه

در این مقاله به یکی از نمادهای معروف در عرصه پزشکی و دارو و درمان پرداختیم.  نقش مار در نماد آمبولانس، سر در داروخانه و بر پیشانی بیمارستان ها در تمامی ملل و فرهنگ ها نمادی پذیرفته شده است . در این مقاله به بررسی مفهومی و معنایی این نماد پرداختیم. امیدواریم ذکر این نکات برایتان جالب بوده باشد.

بیشتر بدانید : استفبال از آمبولانس هوایی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

آخرین مطالب