انواع خدمات اورژانسی چیست؟

انواع خدمات اورژانسی چیست؟

انواع خدمات اورژانسی چیست؟

ضرورت رسیدگی پزشکی به بیماران در شرایط اضطرار، از جمله موارد حائز اهمیت در تمام کشور ها است. انواع خدمات اورژانسی  مثل خدمات همراه بیمار به منظور رسیدگی به بیماران بدحال راه اندازی شدند. به کمک خدمات اورژانس، امکان رسیدگی به وضعیت سلامتی افراد در شرایط اضطرار فراهم می شود.

اورژانس ها در حال حاضر دو نوع دولتی و خصوصی هستند. اورژانس های دولتی در مقایسه با آمبولانس خصوصی، وظایف محدود تری دارند. برای مثال آمبولانس خصوصی امکان انتقال بیمار پس از ترخیص به خانه را دارد، در صورتی که آمبولانس های دولتی تنها در جهت انتقال بیماران بد حال به مرکز درمانی اقدام می کنند. البته انواع خدمات اورژانسی موجود در آمبولانس نیز به منظور رسیدگی و بهبود وضعیت بیمار نیز ارائه می شود.

به طور کلی آمبولانس ها و اورژانس های دولتی موظف به رسیدگی و بررسی فوریت های پزشکی هستند. این آمبولانس ها مصدومان و بیماران با شرایط اضطرار را در جهت بهبود وضعیت به مرکز درمانی مناسب انتقال می دهند. البته گاها درمان و بهبود وضعیت بیمار اورژانسی به همان مکان محدود می شود و تنها پرسنل اورژانس بیمار را در مکان درمان می کنند.

 

کدام بیماری ها و شرایط شامل انواع خدمات اورژانسی می شود؟

آمبولانس خصوصی، از جمله خدمات اورژانسی است که امکان ارائه خدماتش را با شرایط گسترده ای دارد. اما آمبولانس های دولتی یا همان ۱۱۵، ارائه خدمات به منظور فوریت های پزشکی را بر عهده دارند.

به طور کلی بیماری ها و حوادث درجات مختلفی دارند. برخی بیماری ها نیاز به رسیدگی فوری دارند. بیماری ها و حوادثی که اگر به آن ها اقدامات امدادی و درمانی به موقع نرسد، امکان صدمه به اعضای بدن، یا فوت فرد و یا بروز مشکلات روانی وجود داشته باشد، جزو فوریت های پزشکی قرار می گیرند.

فوریت های پزشکی شامل بیماری ها مشکلات بسیار گسترده ای می شود. در ادامه به برخی از موارد اورژانسی اشاره می کنیم.

 

 

اورژانس قلبی چیست؟

قلب عضو حیاتی بدن انسان است و به طبع مشکلات پیرامون آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اورژانس های قلبی از جمله مشکلاتی هستند که باید در اسرع وقت به آن ها رسیدگی شود. از جمله این موارد می توان به احساس درد و سنگینی و یا فشار در قفسه سینه اشاره کرد.

تنگی نفس های ناگهانی، ضربان قلبم نامنظم و ناگهانی و … از جمله موارد اورژانس قلبی محسوب می شوند.

اورژانس تنفسی

مشکلات تنفسی نیز می تواند منجر به مشکلات جدی شود و به همین جهت در اسرع وقت باید به آن ها رسیدگی کرد. از جمله نشانه های خطرناک مشکلات تنفسی می توان به تنگی نفس اشاره کرد.

تشخیص تنگی نفس باید به درستی صورت گیرد. تنگی نفس حالتی است که وضعیت تنفسی فرد سخت و غیر عادی باشد. در صورتی که برخی تصور می کنند که تنگی نفس به معنای تنفس تند است.

اورژانس مشکلات گوارش

مشکلات گوارشی گروه گسترده ای از مشکلات هستند که درجات آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد. در شرایط اورژانس این قبیل مشکلات، نیاز به انواع خدمات اورژآنسی می باشد. از جمله وضعیت های اضطرار اورژانس مشکلات گوارشی می توان به خونریزی های گوارشی اشاره کرد. منظور از خونریزی های گوارشی استفراغ های خونی و موفوع قیری شکل می باشد.

اورژانس زنان و زایمان

بیماری های زنان و زایمان از جمله بیماری های مهم در علم پزشکی می باشند. اورژانس مربوط به زنان و زایمان نیز باید در اسرع وقت صورت گیرد. از جمله مواردی که می تواند نیاز به اورژانس زنان و زایمان داشته باشد می توان به سقط، تشنج، فشار خون بالا که همراه با تاری دید و متوم شدن دست و پا باشد و همچنین خونریزی های شدید اشاره کرد. شروع درد های مربوط به زایمان نیز از جمله موارد اورژانس زنان و زایمان می باشد.

اورژانس مربوط به اعصاب

یکی دیگر از گروه هایی که نیاز به اورژانس در مواقع اضطرار دارد، گروه اعصاب است. از جمله اورژانس های گروه اعصاب، تشنج و حملات صرع می باشد. سکته مغزی با علائم فلج اعضا، بروز اخلال در تکلم و موارد این چنینی از دیگر موارد اورژانس اعصاب می باشند.

اخلال در سطح هوشیاری فرد، سردرد های شدید و همچنین ناگهانی که همراه با سفتی گردن و استفراغ مکرر باشد، وارد شدن ضربه به جمجمه یا ستون فقرات در اثر حوادثی نظیر سقوط از بلندی، از جمله دیگر موارد اورژانس گروه اعصاب می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۷۸ رای

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب